Melding: Hardware kan veilig worden verwijderd

Empowering every person and every organization on the planet to achieve more.
Administrator
Site Admin

Melding: Hardware kan veilig worden verwijderd

Bericht door Administrator »

Windows kent vele eigenaardigheden. Een daarvan is het 'spontaan' veranderen van instellingen. Niet na een update, maar ineens is er iets veranderd en krap je je achter de oren van wat heb ik nu weer gedaan?

Een van die mysteries is de pop-up Hardware kan veilig worden verwijderd:
Afbeelding

Na het inrichten van mijn laatst aangeschafte laptop verscheen deze pop-up wanneer ik (volgens de 'oude' regels) een externe harde schijf of usb-stick wilde verwijderen. En spontaan werd op een dag de melding niet meer getoond:
Afbeelding

Het niet meer zichtbaar zijn van het USB-icoontje in het systeemvak was vanaf dat moment de enige indicatie dat het aangesloten apparaat veilig verwijderd kan worden. Eerst ga je bij jezelf te rade van wat heb ik recent veranderd, maar ik hou geen logboek bij. Dan wordt het gissen. Vervolgens probeer je de vorige situatie te herstellen. Werkelijk alles geprobeerd, niets hielp. Op een gegeven moment zat ik zo diep in het systeem dat ik de pop-up van de eject device driver te zien kreeg. Leuk, maar nergens een mogelijkheid de gewenste pop-up terug te toveren.

Als laatste stap ga je op internet zoeken. Wederom verbaas je je dat (wereldwijd) legio mensen tegen hetzelfde probleem aanlopen. Gedeelde smart is halve smart. Elke hit nagelopen op bruikbaarheid, maar nada.
De enige aangeboden werkbare oplossing was om een nieuwe gebruiker op te voeren en vanaf scratch te beginnen.¹ Dit is absoluut geen zinvolle oplossing.
¹ Zie The pop-up 'safe to remove' no longer shows, when 'safely remove' has been selected.
Greg Carmack schreef:Account corruption here is rampant and the easiest solution is to move to the new account which works properly. This avoids having to reinstall all of your apps if you reinstall Windows, but does require starting over with new app data which is likely where they corruption of the old account happened. But there should be no file loss if you have them organized into their User folders and move them all over to the new account.
De moed maar opgegeven en geaccepteerd dat het zo is.

Opnieuw!
Naast mijn werkcomputer gebruik ik meerdere testsystemen om programma's uit te proberen vóórdat zij (eventueel) op mijn werkcomputer terecht komen. Regelmatig installeer ik daarom een verse installatie om met een schone lei te kunnen beginnen. Deze systemen tonen netjes de pop-up als hardware veilig verwijderd kan worden. Tot ik gisteravond op een testsysteem in het Meldingenscherm dook om enige instellingen te controleren. Volgens mijn herinnering heb ik niets aangepast, maar het resultaat was wel dat ook dit systeem spontaan stopte met het tonen van de pop-up van het veilig kunnen verwijderen van hardware. <balen>

Nogmaals gezocht op internet en... de oplossing gevonden. Dank Bastet en ertapenem.
Hier staat de oplossing (de onderste 2 posts op pagina 2): The lack of notifications when ejecting an USB device from Windows 10.
Eén simpele aanpassing in de Registry lost het probleem op! In plaats van het aanmaken van een nieuwe gebruiker én het overhevelen van al zijn gebruikersbestanden en -instellingen pas je één byte aan om de pop-up terug te krijgen.

Het wel/niet tonen van de pop-up wordt geregeld door de Registry entry Microsoft.Explorer.Notification.{B2E2D052-B051-D751-3E74-F8D4290BD1BC}. Door de 0 (niet tonen) te veranderen in een 1 (tonen) is het probleem opgelost.

Code: Selecteer alles

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Notifications\Settings\Microsoft.Explorer.Notification.{B2E2D052-B051-D751-3E74-F8D4290BD1BC}]
"LastNotificationAddedTime"=hex(b):62,f8,dd,d6,97,46,db,01
"Enabled"=dword:00000001
Waarschuwing: Als je niet vertrouwd bent met aanpassingen in de Windows Registry: DOE HET NIET. Laat iemand met ervaring deze aanpassing uitvoeren!
Microsoft schreef:Waarschuwing
Er kunnen zich ernstige problemen voordoen als u het register met de Register-editor of met een andere methode foutief wijzigt. Wellicht moet u door deze problemen het besturingssysteem opnieuw installeren. Microsoft kan niet garanderen dat deze problemen kunnen worden opgelost. Het wijzigen van het register is voor eigen risico.
Voor de volledigheid: Op mijn werkcomputer was deze entry aanwezig, en aangepast. Op de testmachine was deze entry niet aanwezig en toegevoegd om de pop-up terug te krijgen.

Beleidsregels
Hierboven viel de zinsnede 'oude' regels al. Waaraan wordt gerefereerd?

Microsoft heeft eind 2018 de mogelijkheid om USB-apparatuur los te koppelen uitgebreid. Naast de 'oude' manier is een nieuwe, met meer zekerheid, methode geïntroduceerd. Onder andere Tweakers heeft hierover een artikel gepubliceerd.

Het Tweakers artikel is duidelijk, maar voor degenen die meer achtergrondinformatie willen, wat extra info.
Vanaf de intrede van randapparatuur was het al gebruikelijk de data via een cache (snel tussengeheugen) op het randapparaat te plaatsen. Denk aan een floppydrive. Tergend langzaam, en de computer maar wachten tot er weer een record verwerkt was. De oplossing was om een cachegeheugen hier tussen te plaatsen. De computer spuwde zijn data naar de cache om zich vervolgens met andere zaken bezig te houden. De cache nam het stokje over en transporteerde de data (bitje voor bitje) naar de floppydrive. Iedereen blij. Met maar één nadeel: als dit proces onderbroken werd door bijvoorbeeld stroomuitval, hardware failure, ..., ging alle nog niet weggeschreven data verloren. Daarom mocht (o.v.t.) je een USB-stick of externe harde schijf pas verwijderen als het besturingssysteem akkoord gaf. Dit seintje kwam als alle data uit de cache succesvol op het externe apparaat geplaatst was. Trok je de USB-stekker er eerder uit, dan liep je een groot risico op dataverlies. Niet doen dus.
Het cache fenomeen werd mij pijnlijk duidelijk toen ik in de beginjaren van de pc performance testen uitvoerde. Was toen gebruikelijk om te onderzoeken hoe snel (throughput) een harde schijf, of floppydisk in werkelijkheid was. Las een volgeschreven floppydisk in om de doorlooptijd te meten. Netjes genoteerd. Weet niet meer hoe lang dit duurde, zeg enkele minuten. Maar er kunnen onverwachte obstructies optreden die de doorlooptijd beïnvloeden. Daarom doe je dezelfde test meerdere keren om het gemiddelde te bepalen. Stond met de stopwatch gereed voor de tweede doorloop. Start, en de floppy was in minder dan één seconde ingelezen... Vergat zelfs om de stopwatch te stoppen. De hele inhoud van de floppydisk stond namelijk nog in het cachegeheugen en het doorgeven naar het interne geheugen kost dan milliseconden.

Duidelijk? Wat is dan het probleem? Nou, het verhaal hierboven weet het gros van de mensen niet en zij trekken vrolijk de USB-stekker eruit om vervolgens in de problemen te komen door corrupte data. Microsoft heeft dit opgelost door een tweede manier van overdracht te introduceren en deze tevens als standaard in te stellen. Elk datapakketje gaat van de computer rechtstreeks naar het opslagmedium. Pakketje aangekomen, dan wordt het volgende pakketje verstuurd. Met andere woorden, de cache wordt overgeslagen. Trek je de USB-stekker er uit, geen probleem. Een deel van het bestand bevindt zich al op het externe medium, maar het complete bestand staat nog steeds op de computer. Klaar voor een nieuwe poging.

Instelling Beleidsregels controleren/aanpassen
Microsoft heeft hieraan een artikel gewijd: Manage default media removal policy.

De benodigde acties:
  • Rechtsklik op Deze pc en klik op Beheren:
    Afbeelding
  • In Computerbeheer klikken op Schijfbeheer:
    Afbeelding
  • Rechtsklik op de schijf die verwijst naar het USB-apparaat en klik op Eigenschappen:
    Afbeelding
  • Tabblad Beleidsregels. De standaardinstelling is Snel verwijderen; de andere optie is Betere prestaties:
    AfbeeldingAfbeelding
De wonderlijke wereld die Windows heet
Toen dit artikel geschreven werd (begin december '24), stond er in het onderste gedeelte daadwerkelijk Beleid voor schrijfcache. Zie link naar Tweakers en Microsoft. Deze schermafbeelding is van begin april '25 en de hele optie is verdwenen? Zal wel in een maandelijkse update aangepast zijn.
Afbeelding SHA1 hashcode: 6bd90be8c1e3743fda9baa0e839d9be9d312f3e9 20250423 1226w #115
Plaats reactie