Omdat minstens drie gebruikers op het BankTrans forum een post geplaatst hebben dat hun Rabobank transacties niet ingelezen worden, ben ik hier eens ingedoken.¹ Omdat je zowel op de computer als op een smartphone de gebruikte taal kunt aanpassen, de app meegenomen in de test.
¹ Lees: Transacties Rabobank worden niet ingelezen.
Tijdens deze test had ik een vreemde ervaring. Als je de standaardtaal van Nederlands naar Engels verandert, werkt het perfect: Switch to English. Maar als je vervolgens terug wilt naar Nederlands krijg je hetzelfde dropdown menu als eerder voorgeschoteld... Gelukkig werkt het wel, de taal is weer Nederlands. Via chat hiervan melding gemaakt en de Rabobankmedewerkster vroeg of ik dit op de mail wilde zetten. Uiteraard.
Vanmorgen, dus binnen één dag, wordt al telefonisch contact met mij opgenomen om nog enige benodigde gegevens te noteren: welke telefoon (Samsung), besturingssysteem (Android), welke versie van de Rabo App (uiteraard de laatste, daar zorg ik wel voor) en nog wat andere zaken.
En nu afwachten wat de reactie van de ICT-afdeling zal zijn − mijn oud-collega's. Alhoewel, het bouwen van een app zal wel uitbesteed zijn.
Het amicale gesprek − hoop dat de Rabobankmedewerkster hetzelfde gevoel hieraan overgehouden heeft − bracht me op een idee: Wat als ik de taal van de telefoon op Engels zet? De Rabobankmedewerkster gebruikte zelf iOS (Apple) en dit besturingssysteem heeft dit probleem niet.
Onder Android is het simpel om te switchen van taal, maar het resultaat was identiek. Jammer.
Dan maar drastischer te werk gaan: de Rabo App verwijdert om deze vervolgens opnieuw te installeren. Bij initialisatie kiezen voor Engels.
Een Android telefoon met standaard Engels en een Engelstalige Rabo App. Wat denk je dat er dan gebeurt? Precies, het werkt picobello.
Switchen van een Engelstalige Rabo App naar Nederlands:

En terug naar Engelstalig:

Noot: Omdat de Rabo App schermopnamen niet toestaat (beveiliging?) zijn de afbeeldingen gemaakt met een ander toestel.
Ook deze bevinding verstuurt naar de Rabobank.
Om half 4, nog steeds binnen de 24 uur, neemt een medewerker van de Rabobank contact met mij op. De ICT-afdeling heeft al gereageerd dat het probleem bekend is en in een volgend release wordt opgelost.
Eind goed, al goed.