phpBB software installatie
Gisteravond werd op 'mijn' server een upgrade uitgevoerd van phpBB. Handig. Nadat ik de initiële installatie uitgevoerd had, worden vanaf dat moment updates automatisch geïnstalleerd. En word je hiervan op de hoogte gesteld.
De eerste melding was begin april nadat het programma geïnstalleerd was: "phpBB v3.3.11 is geïnstalleerd".
3 juni 2024 | Nieuw geïnstalleerde versie: phpBB 3.3.12 |
30 augustus 2024 | Nieuw geïnstalleerde versie: phpBB 3.3.13 |
21 november 2024 | Nieuw geïnstalleerde versie: phpBB 3.3.14 |
3 maart 2025 | Nieuw geïnstalleerde versie: phpBB 3.3.15 |
Chapeau, vooraf een back-up maken voor het geval de upgrade problemen geeft. Mijn mainframe verleden komt weer naar boven.
Door de automatische meldingen hoef je ook geen logfile aan te houden; de mails archiveren en je weet precies wanneer wat veranderd is.
Standaard taal
Wel constateerde ik na elke upgrade een probleem. Bij de initiële installatie viel dit al op: sommige teksten verschilden met de teksten op Forum2Go?!?! Snelle links (links bovenin) heette bijvoorbeeld "QUICK_LINKS". Als Administrator was het erger: links zoals Beheer en Modereer heetten ineens "ACP_SHORT" en "MCP_SHORT". Gelukkig werd de oorzaak snel ontdekt: er blijken twee Nederlandse taalpakketten voorhanden, Dutch (Casual Honorifics) en Dutch (Formal Honorifics), Nederlands Informeel en Nederlands Formeel:

Forum2Go bleek (o.v.t.) de informele versie te hanteren en mijn installatie bevatte de formele variant. Snel aangepast.
Alleen komt dit 'probleem' na elke upgrade terug. En pas ik het weer aan. Tot de upgrade gisteren, de enige beschikbare versie was Nederlands (Dutch). Daarom handmatig Nederlands Informeel geïnstalleerd en Nederlands Formeel verwijderd.
Na elke volgende upgrade zal ik dezelfde acties wel opnieuw moeten uitvoeren.

Foruminstellingen
Hoe zit het precies met de foruminstellingen?
Simpel gezegd zijn er twee instellingen:
- Globale instellingen
De standaardinstellingen die je krijgt wanneer je je als nieuw forumlid aanmeldt. De Administrator stelt deze in tijdens de inrichting van het forum.
Voorbeeld van enige globale instellingen op dit forum:- Standaard taal: Nederlands Informeel
- Datumformaat: 22 nov 2024, 12:34 (formaat d M Y, H:i)
- Gast tijdzone: Europa/Amsterdam
- Gebruikersinstellingen
Te openen door (rechtsboven) op je gebruikersnaam te klikken en te kiezen voor Gebruikerspaneel:
Het derde tabblad heet Forumvoorkeuren en hier kun je bovenstaande instellingen naar eigen voorkeur aanpassen:- Mijn taal: British English en Nederlands Informeel
- Mijn tijdzone: ... (geen beperking)
- Mijn datumnotatie: ... (leef je uit)
- Mijn taal: British English en Nederlands Informeel