Pagina 1 van 1

Transacties Rabobank worden niet ingelezen

Geplaatst: 08 feb 2025, 21:19
door Administrator
Afbeelding
De laatste tijd ondervinden (nieuwe) BankTrans gebruikers soms problemen met het inlezen van Rabobank transacties.
Vreemd, want de laatste wijziging − de huidige versie − stamt uit november 2017.

De oorzaak hiervan is een download van de transacties beginnend met een Engelstalige kopregel.
BankTrans herkent de bron van de transacties door de kopregel. Als deze identiek is aan:

Code: Selecteer alles

"IBAN/BBAN","Munt","BIC","Volgnr","Datum","Rentedatum","Bedrag","Saldo na trn","Tegenrekening IBAN/BBAN","Naam tegenpartij","Naam uiteindelijke partij","Naam initiërende partij","BIC tegenpartij","Code","Batch ID","Transactiereferentie","Machtigingskenmerk","Incassant ID","Betalingskenmerk","Omschrijving-1","Omschrijving-2","Omschrijving-3","Reden retour","Oorspr bedrag","Oorspr munt","Koers"
dan 'weet' BankTrans dat het Rabobanktransacties betreft.
Als de kopregel echter in het Engels is:

Code: Selecteer alles

"IBAN/BBAN","Ccy","BIC","Seq No","Date","Value Date","Amount","Bal After Bkng","Counterpty IBAN/BBAN","Name Counterpty","Name Ultimate Pty","Name Initiating Pty","Counterpty BIC","Code","Batch ID","Transaction Reference","Mandate Reference","Collector ID","Payment Reference","Description-1","Description-2","Description-3","Reasoncode","Instr Amt","Instr Ccy","Rate"
herkent BankTrans deze niet en zal onbekend formaat aangeven.

Oplossing:
Wijzig, ingelogd op de Rabobank website, via Settings (Instellingen) > Personal details (Persoonlijke instellingen) > Language (Taal) de taal in NL.¹ En downloadt de transacties opnieuw.
¹ Een uitgebreide handleiding vind je hier.

Rabo App
Voor gebruikers van de Rabo App is het switchen van taal eenvoudiger.
Tijdens het inloggen zie je rechtsboven drie verticale puntjes. Een klik hierop opent een dropdown menu:
  • Profiel toevoegen
  • Toegangscode vergeten
  • Switch to English
Zowel bij de taalinstelling Nederlands als Engels wordt hetzelfde dropdown menu getoond! Als de taalinstelling Engels is, zorgt het klikken op Switch to English er (gelukkig) wel voor dat de taal Nederlands wordt. Mijns inziens is dit een programmeerfout.² <bestaan die dan?>
² Bevinding naar de Rabobank gestuurd. Wachten op reactie.
Update: de Rabobank heeft binnen één dag telefonisch contact met mij opgenomen. Klasse.
 De voortgang kun je hier volgen.


Voor de volledigheid:
Gebruikers van Naanab hebben geen last van dit probleem. Naanab leest de kopregel niet omdat je in de eerste stap aangeeft dat je transacties van de Rabobank wilt inlezen. Naanab negeert de kopregel en leest probleemloos de transacties in.
Afbeelding Afbeelding SHA1 hashcode: 14c6c25609e505a6c2e78a331c84a5b434fcce33 20250704 310w #149