Het topic dat ik plaatste over het nut van Labels bracht mij op een idee.
Dit wijzigingsverzoek stamt al uit eind 2018. Had moeite hem terug te vinden op de website van BankTrans, omdat hij verplaatst is naar Historie wijzigingsverzoeken. Persoonlijk zou ik wijzigingsverzoeken pas daar plaatsen als ze geïmplementeerd zijn. Nu staat hij daar gemarkeerd met een vinkje alsof het afgehandeld is. Laat hem dan gewoon in Wijzigingsverzoeken staan met een groot rood kruis ervoor (afgewezen, gaan we niet doen).
Blijkbaar zijn er weinig medestanders voor dit verzoek. Een teleurstelling waarmee ik moet leren leven.
Bracht mij wel op het idee: Er zijn in de loop der jaren vele verzoeken ingediend door meedenkende BankTrans gebruikers. Sommige daarvan zijn daadwerkelijk opgenomen in een nieuw release. Andere uitstekende ideeën wachten nog om als nieuwe functie op te duiken in een aankomend release — gaat dus niet meer gebeuren. En de laatste groep: fantastische ideeën die nooit opgepakt zijn en verpieteren in een uithoekje van een forum dat gaat verdwijnen. <snik> (Ja, hoort ook mijn idee onder — hoef je niet nogmaals op te rakelen.)
Ga de komende tijd enige van deze ideeën voor het voetlicht brengen. Wat vind ik van het idee? Als het niet in BankTrans zit, zit het wellicht wel in Naanab. Óf is het een fantastisch idee, maar zit het niet in BankTrans én in Naanab.
Om een tipje van de sluier op te lichten: het laatste ingezonden wijzigingsverzoek zit al in Naanab.
Check: Aanvrager had een goed idee, want het zit al in een ander pakket. ✔
!! Voor alle duidelijkheid: Dit is geenszins bedoeld om BankTrans te bashen! Verre van dat.
SHA1 hashcode: d62f57344024fd056d51ba3700b72a74e8dc0b6a 20240723 274w #16
Wijzigingsverzoeken
- Administrator
- Site Admin
- Administrator
- Site Admin
Wijzigingsverzoek: Rekening inaktief/aktief zetten
Op 17 oktober 2023 bracht Ronny het volgende wijzigingsverzoek in:
(Ronny kreeg tevens bijval van Ericoo.)
Ben uiteraard niet de grootste Naanab kenner, maar ontdekte al snel dat er (in ieder geval) twee methodes zijn om dit doel te bereiken:
Deze bevat 7 transacties: 6 van rekeningnummer 12345678 (Betaalrekening), en 1 met rekeningnummer 87654321 (Creditcard).¹
¹ Betaalrekening en Creditcard heb ik zelf bedacht.
Globaal rekening filter
Naanab kent vier Globale filters: Deze staan bovenaan in de balk van elk venster.
Open het Rekening filter en selecteer de Betaalrekening:
Omdat de transacties geselecteerd waren vóórdat deze globale wijziging doorgevoerd werd, kun je het beste eenmalig het Transactiescherm sluiten en opnieuw openen. De juiste selectie wordt vanaf dat moment getoond:
De totalen rechts onderin worden aangepast naar de selectie: Aantal gaat van 7 naar 6, Af wordt met 22,50 verminderd en het Saldo opnieuw berekend.
Ook de andere tabbladen worden aangepast naar deze selectie, met als uitzondering het Dashboard. Deze gebruikt zijn eigen set filters.
Filter opslaan | laden
In plaats van een globaal filter kun je ook per tabblad (meestal) selecties toepassen. In ons voorbeeld is een globaal filter efficiënter, maar onder andere omstandigheden kies je wellicht hiervoor.
Bedenk dat in dit voorbeeld door het globale filter het transactiescherm én de overige overzichten aangepast worden. Wil je hetzelfde bereiken met een niet-globaal filter, moet je de betreffende schermen een voor een hierop aanpassen.
Filter staat in het transactiescherm in de menubalk. Wanneer je in het transactiescherm een filter gemaakt hebt waarvan je denkt deze vaker te gebruiken, kun je hem opslaan en een volgende keer laden:
In tegenstelling tot het globale filter wordt deze direct uitgevoerd na klikken op de filternaam.
Dashboard
Zoals hierboven aangegeven gebruikt het Dashboard zijn eigen filters. Hier kunnen ook globale en niet-globale filters onder vallen. Het Dashboard richt je volledig in op jouw manier.
Wil je sommige rekeningen niet zien, dan is dit snel geregeld. Dit is de situatie vooraf:
Wordt na aanpassing voor de Rekeningen:
En voor de Maand tabel:
SHA1 hashcode: badf7c47c55dd0feee477d3b04957872cc7508df 20240619 447w #67
Toen ik dit las, dacht ik meteen: dit zit in Naanab. Blijkbaar hebben meer mensen hier behoefte aan.Ronny schreef:Ik heb een aantal rekeningen die ik niet uit mijn bestanden wil halen, maar wil ze eigenlijk niet standaard in de overzichten zien (filteren laat het nog steeds in totalen meelopen). Is het een optie om in de Rekeningen een aktief/inaktief checkbox te zetten, zodat deze rekeningen niet in de overzichten meelopen en ook niet in de totalen/overzichten.
(Ronny kreeg tevens bijval van Ericoo.)
Ben uiteraard niet de grootste Naanab kenner, maar ontdekte al snel dat er (in ieder geval) twee methodes zijn om dit doel te bereiken:
- Globaal rekening filter
- Filter opslaan | laden
Deze bevat 7 transacties: 6 van rekeningnummer 12345678 (Betaalrekening), en 1 met rekeningnummer 87654321 (Creditcard).¹
¹ Betaalrekening en Creditcard heb ik zelf bedacht.
Globaal rekening filter
Naanab kent vier Globale filters: Deze staan bovenaan in de balk van elk venster.
Open het Rekening filter en selecteer de Betaalrekening:
Omdat de transacties geselecteerd waren vóórdat deze globale wijziging doorgevoerd werd, kun je het beste eenmalig het Transactiescherm sluiten en opnieuw openen. De juiste selectie wordt vanaf dat moment getoond:
De totalen rechts onderin worden aangepast naar de selectie: Aantal gaat van 7 naar 6, Af wordt met 22,50 verminderd en het Saldo opnieuw berekend.
Ook de andere tabbladen worden aangepast naar deze selectie, met als uitzondering het Dashboard. Deze gebruikt zijn eigen set filters.
Filter opslaan | laden
In plaats van een globaal filter kun je ook per tabblad (meestal) selecties toepassen. In ons voorbeeld is een globaal filter efficiënter, maar onder andere omstandigheden kies je wellicht hiervoor.
Bedenk dat in dit voorbeeld door het globale filter het transactiescherm én de overige overzichten aangepast worden. Wil je hetzelfde bereiken met een niet-globaal filter, moet je de betreffende schermen een voor een hierop aanpassen.
Filter staat in het transactiescherm in de menubalk. Wanneer je in het transactiescherm een filter gemaakt hebt waarvan je denkt deze vaker te gebruiken, kun je hem opslaan en een volgende keer laden:
In tegenstelling tot het globale filter wordt deze direct uitgevoerd na klikken op de filternaam.
Dashboard
Zoals hierboven aangegeven gebruikt het Dashboard zijn eigen filters. Hier kunnen ook globale en niet-globale filters onder vallen. Het Dashboard richt je volledig in op jouw manier.
Wil je sommige rekeningen niet zien, dan is dit snel geregeld. Dit is de situatie vooraf:
Wordt na aanpassing voor de Rekeningen:
En voor de Maand tabel:
SHA1 hashcode: badf7c47c55dd0feee477d3b04957872cc7508df 20240619 447w #67
- Administrator
- Site Admin
Dit topic stopt
Via de Wayback Machine nog verschillende BankTrans wijzigingsverzoeken onderzocht, maar niets vermeldingswaardig gevonden.
Tevens zijn twee wijzigingsverzoeken niet te bekijken door een beveiligingsprobleem???
Als iemand nog ideeën heeft, dan hoor ik ze graag?
De bron van mijn zoektocht:
SHA1 hashcode: 907d76b03ae4a80448c2d63b291460cc50c0211f 20240619 41w #69