Hoe verder met BankTrans?

Welkom op dit forum.
Administrator
Site Admin

Hoe verder met BankTrans?

Bericht door Administrator »

Afbeelding
Dit topic is eerder geplaatst op de website van BankTrans. Omdat deze website binnenkort verdwijnt, hier een kopie.

Hoe nu verder met BankTrans? Dit is de vraag die iedereen zich moet stellen, nu het onderhoud (en de support) van BankTrans stopt.

Vooropgesteld, BankTrans werkt uitstekend en zal het waarschijnlijk nog lang volhouden. Maar er komt een moment dat het daadwerkelijk eindigt. En wat doe je op dat moment?
Een update van het besturingssysteem, waardoor deze versie van BankTrans niet meer wil starten. Een verandering door je bank, waardoor het transactiebestand niet meer ingelezen wordt. Een probleem waar je tegenaan loopt, dat met een beetje ondersteuning makkelijk op te lossen zou zijn.
Maar de update van je besturingssysteem kun je niet terugdraaien, de bank zal voor jou geen uitzondering maken, en de helpende hand is er niet meer.

Je moet je dak repareren als de zon schijnt
De gedachte die mij onmiddellijk te binnen schoot, toen ik las dat er geen updates voor BankTrans meer zouden komen.
Je kunt ongestoord met BankTrans blijven werken, maar er moet een back-upplan klaar liggen voor het geval dat...

In de categorie Website in het topic Einde van BankTrans?? heb ik in totaal 7 pakketten (min of meer) getest als mogelijke opvolger van BankTrans. De meeste hiervan raad ik zelfs af. Buitenlandse pakketten die nooit van Nederlandse/Belgische banken gehoord hebben, waarbij je veel voorwerk moet verrichten om überhaupt transacties in te kunnen lezen.
Eigenlijk ontdek je dan pas hoe goed BankTrans in elkaar steekt.

Back-upplan
Eén programma verraste mij positief en komt in grote lijnen overeen met BankTrans, Naanab finance. Een Nederlands pakket, van een Nederlandse leverancier die Nederlandse banken ondersteunt.
De functionaliteit komt overeen met BankTrans, in meerdere opzichten zijn er zelfs extra functies, zoals een Dashboard, of functies die door gebruikers van BankTrans gevraagd worden in de categorie Wijzigingsverzoeken waarover dit pakket al beschikt.

Naanab wordt actief ondersteund door de leverancier. Sterker nog, toen ik meldde dat BankTrans stopt, was hun reactie:
Naanab Klantenservice schreef:Uiteraard horen wij ook graag of er functionaliteit in BankTrans zit die wij eventueel kunnen toevoegen.
Nu is het moment ("nu de zon schijnt") om te kijken of Naanab finance de potentiële opvolger van BankTrans kan zijn.
Daar zit verder geen enkele verplichting bij.

Stel voor dat geïnteresseerden:
  • De software downloaden Gratis download (v3.4.0)¹ en installeren
    Naanab is beschikbaar voor macOS, Windows en Linux
  • Een maand lang − gratis − alle functies uitproberen
  • Na die maand kijken of de, vanaf dat moment, beperkte functionaliteit voldoet naar BankTrans maatstaf, of de volledige versie beter aansluit op jouw wensen.
Vervolgens kun je besluiten wat je wilt: Ga ik verder met BankTrans, maar heb een back-up klaar staan voor het moment dat BankTrans stopt met werken? Ben ik tevreden met de beperkte functionaliteit van Naanab en ga hiermee verder? Of switch ik naar de volledige versie van Naanab en koop een licentie?
M.a.w. alle opties staan op dat moment open.

Voor BankTrans-gebruikers, en alleen zij, heeft de leverancier een royaal gebaar gemaakt door 15% korting aan te bieden.
In plaats van € 40,- betaal je eenmalig € 34,-.²
(Bedenk dat veel pakketten jaarlijks abonnementsgeld vragen; zolang je dit release gebruikt, zijn er geen verdere kosten.)
Laat weten als je geïnteresseerd bent in de korting; kijken wij hoe dit te regelen.

Vervolgstappen
  • Ga een sjabloon maken om BankTrans transacties in te lezen in Naanab.³ Het resultaat plaats ik op Einde van Banktrans??
    Kun je vergelijken met de lay-out van de overige geteste pakketten;
  • Dit sjabloon komt uiteraard ter beschikking voor BankTrans-gebruikers om huidige transacties over te hevelen naar Naanab.
    In dit opzicht heeft BankTrans een voordeel, maar de leverancier heeft dit al genoteerd en komt waarschijnlijk in een toekomstige release beschikbaar;
  • Belgische gebruikers van BankTrans nodig ik uit zich te melden; waarschijnlijk kan er een sjabloon gemaakt worden om hun banktransacties in te lezen in Naanab. Alle transacties in BankTrans kunnen uiteraard probleemloos geïmporteerd worden;
  • Vragen met betrekking tot Naanab kun je stellen via hun Contactformulier. Hier staat ook een e-mailadres;
  • Vragen over BankTrans <=> Naanab kun je hier stellen. Zal deze (met beperkingen) beantwoorden. Dit blijft een BankTrans forum;
  • ...
¹ Sinds 1 mei 2024 is Naanab versie 3.4.0 beschikbaar, lees ook Naanab versie 3.4.0 - 01-05-2024.
 Sinds 22 januari 2025 is Naanab versie 3.5.0 beschikbaar, lees ook Naanab versie 3.5.0 - 22-01-2025.
² De kortingsactie is tijdelijk − maar ruim tot na de evaluatie.
³ In Naanab release 3.4.0 is standaard een BankTrans sjabloon opgenomen.
Afbeelding Afbeelding SHA1 hashcode: 8b59033d35e9f33122a19302fbe1da80916c8b98 20250126 748w #17
Plaats reactie