Naanab-administratie copiëren/hernoemen

Berichten, opmerkingen, recensies, ...
Plaats reactie
Roland

Naanab-administratie copiëren/hernoemen

Bericht door Roland »

Ter info:

Kort geleden heb ik dit aan Naanab gemaild omdat ik soms (een deel van) de administratie onder een andere naam wil opslaan:

Beste Naanabers (wie zijn juliie eigenlijk?)

Een klein gemis in Naanab: de optie 'Opslaan als...' zoals vrijwel ieder programma heeft.

Ik kan natuurlijk in bestandsbeheer gaan copiëren en hernoemen, maar dat vind ik toch wat fout-gevoelig.

Zeer snel daarop kreeg ik dit antwoord:

Bedankt voor uw bericht. De wens voor deze functionaliteit is eerder langsgekomen. We gaan het nog eens tegen het licht houden. Omdat niet alle data in één bestand is opgeslagen heeft dit meer voeten in de aarde dan het op het eerste gezicht lijkt.

Zelf bestandsbeheer uitvoeren is inderdaad niet ideaal. Wilt u een kopie maken van een administratie dan is de werkwijze die wij adviseren als volgt:

1) maak een back-up van de administratie die u wilt dupliceren. Via het menu ‘Bestand->Back-up->Back-up maken’.
2) log uit, maak een nieuwe lege administratie en open deze.
3) zet de eerder gemaakte back-up terug in deze lege administratie. Via het menu ‘Bestand->Back-up->Back-up terugzetten’.

Met deze werkwijze worden ook zaken als bijlagen juist verwerkt.

Met vriendelijke groet,
Naanab Klantenservice

Er zijn vast nog wel andere manieren.
Administrator
Site Admin

Re: Naanab-administratie kopiëren/hernoemen

Bericht door Administrator »

Dag Roland,

Kun jij uitleggen waarom je een deel van de administratie onder een andere naam wilt opslaan?

Zelf heb ik alle rekeningen in één database opgeslagen. Hiervan zijn er drie, waaronder Moneyou, die niet meer gebruikt worden. Door een Globaal rekening filter zie ik deze rekeningen niet meer. Pas als het nodig is, zet ik het filter uit.
In het Transactieoverzicht heb ik voor elke rekening een filter gedefinieerd. Eén klik hierop en ik zie bijvoorbeeld alleen mijn betaalrekening.

Als je geen bijlagen gebruikt, persoonlijk vind ik dit een van de fijnste opties, kun je ook een Export doen van de gewenste transacties en vervolgens inlezen in een lege administratie. Als dit allemaal goed verlopen is, kun je de transacties in het bronbestand verwijderen.
Afbeelding SHA1 hashcode: 12acc70d132b295c7890b142abc3865b9378fa69 20250610 127w #146
Roland

Re: Naanab-administratie copiëren/hernoemen

Bericht door Roland »

Kun jij uitleggen waarom je een deel van de administratie onder een andere naam wilt opslaan?
Omdat ik de administratie van bv 2024 apart wil opslaan, als backup. Er zijn natuurlijk ook andere manieren om dit te doen, dat weet ik.
Plaats reactie