Dit topic is eerder geplaatst op de website van BankTrans.
Money Manager Ex kwam ik tegen op de website Gratis Huishoudboekje Budget Software en Apps.
Voldoet aan de voorwaarden gratis en is tevens beschikbaar onder Linux en macOS.
BankTrans-gebruikers die willen overstappen naar MMEX moeten zich i.i.g. één ding realiseren:
Het bevat geen sjablonen om transacties van jouw bank in te lezen; deze moet je zelf definiëren.
Te vergelijken met het maken van een eigen Importformaat in BankTrans.
Het is een Amerikaans pakket, maar beschikt over een Nederlandse vertaling.
(Alleen de vertaalde Help-informatie is tenenkrommend, maar hé, wie leest er nou de Helpfile?)
Dit programma heeft mij positief verrast.
Uiteraard is het niet identiek aan BankTrans, die zijn er namelijk niet.
Maar als je kunt leven met de beperkingen - pluspunten van MMEX heb ik niet verder onderzocht - kan het een (eventuele) vervanger van BankTrans zijn.
Dit betreft de technische kant van het programma.
Iedereen met kennis van boekhouden, roep ik op zijn licht over dit programma te laten schijnen.
Laten we ons eisen/wensen lijstje erbij pakken:
- Het is freeware ✔
Open-source, cross-platform - Offline ✔
Je installeert het programma op je eigen pc, waar ook de database staat - Draait onder Windows, MacOS en Linux ✔
Windows 64- 32-bits, MacOS Universal, Linux Flatpak
Noot: heb alleen de Windows versie getest! - Leest BankTrans-transacties in ✔
Moet je wel zelf bouwen, maar MMEX kan csv-bestanden (het exportbestand van BankTrans) inlezen
(Met beperkingen, moet je afwegen of je dit wel/niet wilt.) - Leest csv-transacties van je eigen bank in ✔
Zelfde opmerkingen als hierboven - Heeft export functionaliteit ✔
Ook met beperkingen - Regelmatige updates ✔
Om de 2 tot 6 weken komt een nieuwe versie beschikbaar
Mijn geteste versie is versie 1.7.0 van 26 december 2023 - ...
Of je als gebruiker, c.q. boekhouder, tevreden bent met dit pakket mag je zelf uitzoeken.
Het is niet mijn missie om beperkingen van MMEX uit te vergroten - wellicht worden deze in een volgend release opgelost.
Of is er een workaround beschikbaar op hun eigen forum waar ik geen weet van heb - heb dit (nog) niet uitgepluisd.
Zie MMEX Discussion Forum.
Dit gezegd hebbende, enige zaken die mij opvielen:
- MMEX beschikt niet over sjablonen om csv-bestanden in te lezen, à la BankTrans.
Je zult deze zelf moeten maken als:- je transacties van BankTrans wilt overhevelen naar MMEX;
- je transacties van jouw bank wilt inlezen.
Wil je dit absoluut niet, dan is MMEX - op dit moment - geen geschikt pakket voor je.
(Weet niet of op het forum sjablonen beschikbaar gesteld worden - of op verzoek gemaakt.) - MMEX beschikt over een beperkt aantal velden, daarnaast velden die je waarschijnlijk nooit gaat gebruiken:
- Er is maar één veld Datum; voor Boekdatum, of Rentedatum?
- Eén veld voor notities; dus Omschrijving, Opmerkingen, Banktype, Bankcode, ... moeten allemaal in dit ene veld.
- Transacties worden ingelezen naar het geselecteerde rekeningnummer.
Maakt geen onderscheid tussen meerdere rekeningen.
Bij de inrichten van de database geef je het rekeningnummer op, maar dit is 'slechts' een notitie:
M.a.w. alle transacties van mijn betaal- en spaarrekening worden geplaatst in de betaalrekening.
Hier zijn 2 oplossingen voor:- Het overhevelen van een transactie naar een andere rekening kan, door rechtsklikken, makkelijk gedaan worden;
- Of je creëert afzonderlijke bestanden voor elke rekening.
Vervolgtest
Na de initiële test een vervolgtest gedaan. Niet technisch, maar als 'gewone' gebruiker door transacties van mijn eigen bank in te lezen.
Grotendeels vergelijkbaar met inlezen van het exportbestand van BT.
MMEX heeft o.a. de velden Categorie en Labels, die na inlezen nog leeg zijn.
Het exportbestand van BankTrans bevat het veld Categorie, dat direct in het correcte veld geplaatst kan worden.
Noot: Ben altijd groot voorstander geweest van het veld Label; kun je o.a. specificeren wat de bron van de kostenpost is.
Pas toen ontdekte ik dat MMEX niet beschikt over automatisch categoriseren en labelen...
Je moet alle transacties handmatig één voor één categoriseren en labelen.
Op dat moment ben ik afgehaakt.
Wil je het zelf uitproberen? Ga naar Money Manager Ex, downloadt het bestand en probeer het uit.
SHA1 hashcode: 36e2b19a7d3b34881db1c82ccbb96f38c189953b 20250418 705w #19