In een eerder topic meldde ik dat Microsoft soms onverwachte aanpassingen uitrolt en de gebruiker in verwarring achterlaat.
De update van 9 september 2025, KB5065429 (OS-builds 19044.6332 en 19045.6332) is er zo één. Dit betreft een update voor Windows 10. Hetzelfde geldt voor Windows 11 in update 9 september 2025, KB5065426 (OS-build 26100.6584).
Naast mijn laptop gebruik ik aanvullende computerapparatuur, waaronder een NAS en een access point. In de Windows Verkenner zijn deze opslagmedia zichtbaar in het onderdeel Netwerk onder de namen Auriga (NAS) en Aurora (access point):

Wat schetst mijn verbazing toen beide apparaten plotseling uit de Windows Verkenner verdwenen waren? <nee, geen afbeelding hiervan>
Je reboot het systeem om te kijken of de entries terugkomen. Niet dus. Vervolgens vraag je je af of je iets veranderd hebt? Niet dus, of toch? Windows heeft de maandelijkse update uitgevoerd...
Op een testsysteem, raad ten strengste af om dit op je werkcomputer te doen, heb ik de update teruggedraaid. Et voilà, de verwijzingen naar de netwerkschijven zijn terug. <zie bovenstaande afbeelding>
SMB (Server Message Block) 1.0/CIFS (Common Internet File System)
Wat is het probleem? SMB 1.0 is een verouderd mechanisme dat makkelijk te misbruiken is. Daarom wil Microsoft hier vanaf.
Wat zegt Googles AI hierover:
Geen speld tussen te krijgen. Er is echter een probleem: de nieuwste protocollen moeten ondersteund worden door de apparatuur. En dat doen de fabrikanten niet.De SMB-protocollen zijn: SMB 1.0 (ook CIFS genoemd), SMB 2.0/2.1, en SMB 3.0/3.02/3.1.1. SMB 1.0 is de oudste versie, terwijl SMB 3.1.1 de meest recente en veiligste versie is. Het wordt aangeraden om alleen de nieuwste versies van SMB te gebruiken, aangezien oudere versies kwetsbaarheden bevatten.
- De Western Digital NAS heeft zijn laatste update in 2012 gekregen
- Het Asus access point is voor het laatst in 2017 geüpdatet.