Twintig tegen één

Berichten, opmerkingen, recensies, ...
Administrator
Site Admin

Twintig tegen één

Bericht door Administrator »

Iedereen denkt nu: die ene gaat het echt niet redden tegen de twintig. (Hebben nooit de film Commando gezien met Arnold Schwarzenegger; overwon eenentachtig tegenstanders.)

Op dit BankTrans forum bedoel ik uiteraard iets anders. Wat werkt fijner: één scherm waar je in één oogopslag alles overziet, of (tot) twintig schermen waarbij het constant zoeken is waar wat staat? Weer denkt iedereen: geef mij maar dat ene scherm.

Als buitenbeentje zeg ik: Mag ik er twintig, alstublieft? Zal dit toelichten.

Uiteraard hebben wij het over BankTrans (1 scherm) versus Naanab (max 20 schermen).

Al jaren bezoek ik regelmatig de website Wijzer in geldzaken. Daar viel mij eens het bestaan van het programma Naanab op. (Waarschijnlijk zocht ik altijd op gratis, waarbij BankTrans (alfabetisch) als eerste verschijnt en Naanab afviel, omdat het betaald is.)
Weinig over bekend. Zelfs een speurtocht op internet via Google, leverde weinig op. Als Google het niet vindt, bestaat het niet.

Eén (korte) reactie is mij altijd bijgebleven. De reageerder meldde dat hij de weg kwijt raakte door de hoeveelheid tabbladen?!?! Mijn eerste gedachte was: En hoeveel tabbladen heb jij nu openstaan in de browser? In Netscape Navigator had ik al meerdere openstaande tabbladen.

Laten we een en ander nader onderzoeken.

Pop-ups versus tabbladen
Alle BankTrans gebruikers zullen zeggen dat het één scherm bevat waarop ALLES staat. Nee, is niet waar! Een programma met maar één scherm is bijvoorbeeld Rekenmachine. BankTrans heeft één hoofdscherm en vele pop-up schermen.¹

Laten we met de bekendste beginnen: Instellingen (Bewerken > Instellingen). Heeft zes tabbladen! De eerste, Algemeen, en tweede, Gegevens, open je weleens als je aanpassingen moet verrichten.
Naanab is - in dit opzicht - identiek: Klik op Bestand > Instellingen en zeven verticale tabbladen worden zichtbaar.
Geen winnaar deze ronde.

Dit verandert bij de volgende kandidaat: Rekeningen. In BankTrans verscholen achter Bewerken > Rekeningen.
Waarom noem ik dit betuttelend 'verscholen'? Omdat op het BankTrans forum regelmatig (nieuwe) gebruikers vragen waarom het saldo in BankTrans niet overeen komt met het daadwerkelijke saldo?
Ontdekken ze tevens dat ze, buiten het beginsaldo, ook de naam van de rekening hier kunnen aangeven in Omschrijving.
Oké, één tabblad uitgespaard en vervangen door een pop-up scherm, die door nieuwe gebruikers niet gevonden wordt.
Naanab gebruikt een separaat tabblad Rekening beheer. Eén tabblad waar alles gegroepeerd staat. Met het veld IJksaldo, waar je niet overheen kunt kijken. Eens ingevuld, zul je dit tabblad niet vaak meer openen.
Vind dit een punt voor Naanab.

We gaan budgetteren. Bewerken > Budgetteren.
Klopt, is geen tabblad in BankTrans, maar een compleet nieuw scherm opent. Als je BankTrans niet op volledig scherm opent, verdwijnt het zelfs achter het budgetscherm. Gelukkig kun je dit scherm verkleinen, en deze aanpassing blijft bewaard.
Budgetteren test ik nooit, maar prefereer een tabblad boven een separaat scherm - idem voor webbrowsers.
Punt voor Naanab.

Transactietypes
Als we het dropdown menu Bewerken openen en kiezen voor Bewerken > Transactietypes krijgen we wederom een pop-up scherm.
Naanab heeft deze feature echter niet! Gemeld bij de leverancier, maar waarschijnlijk gelezen op maandagmorgen, of vrijdagmiddag.²
Direct 100 punten voor BankTrans.

Categoriseren
De eerste in het dropdown menu, Bewerken > Categoriseren toont een pop-up scherm met twee mogelijkheden: Eenvoudige en Uitgebreide mode.
De functie Categoriseren versus Posten behandelen we elders, maar hier ontdek je het nadeel van pop-ups. Je mist flexibiliteit. Eerst moet je in Elementenbeheer onder Categorieën een categorie selecteren om vervolgens door rechtsklikken te kiezen voor Toevoegen, Naam wijzigen, of Verwijderen. Vervolgens ga je naar het pop-up scherm en kun je criteria opvoeren. En switch je telkens heen-en-weer.
Dit zijn minpunten voor BankTrans.

Mijn advies
Als je gehecht bent aan BankTrans, open Naanab dan direct in Transactieoverzicht: Bestand > Instellingen > Algemeen. Naanab finance starten met overzicht Transactieoverzicht.
Wil je snel een overzicht van inkomsten/uitgaven, waar gaat mijn geld naar toe?, open dan met het Dashboard.
In alle andere gevallen, Snel van start behouden; alle opties zijn dan voorhanden.
Tip 1: Bij Bestand > Instellingen > Snel van start kun je aan-, uitvinken welke koppelingen je wel/niet wilt zien in het Startmenu.
Tip 2: Als je in BankTrans regelmatig het onderste scherm Details bekijkt, kun je als alternatief in Naanab in het Transactieoverzicht rechtsboven klikken op Info. Rechts opent vervolgens een overzicht met alle data van de geselecteerde transactie.

Conclusie
Na ampele overwegingen concludeer ik dat gebruikers die met plezier BankTrans gebruiken, BankTrans moeten blijven gebruiken. Gebruikers die zich prettiger voelen bij Naanab, raad ik aan Naanab te blijven gebruiken.

¹ Je mag zelf turven hoeveel pop-up schermen BankTrans heeft.
² Bedenk mij nu, als Naanab ook deze (noodzakelijke) feature inbouwt, komt er een eenentwintigste tabblad. <yeeaaahhh>
Afbeelding Afbeelding SHA1 hashcode: fe3614b1a4b4e86f8496837b14d515664314f9d7 20241114 771w #29
Plaats reactie