Kan downloads bank (ASN) niet inlezen

Stel hier al uw vragen over BankTrans.
Gast

Kan downloads bank (ASN) niet inlezen

Bericht door Gast »

Hans meldt op het BankTrans forum:

Sinds twee weken kan ik mijn bestanden vanuit ASN-Bank niet meer inlezen. Hoe kan ik dit verhelpen?
Gast

Re: Kan downloads bank (ASN) niet inlezen

Bericht door Gast »

Peter reageert op het BankTrans forum:

Heb hetzelfde probleem. Transacties op 3 december nog kunnen inlezen. Vandaag lukt het niet meer. Na inlezen bestand staat "ingelezen" op "0".
"Formaat en Versie" staan allebei op "onbekend".
Heeft ASN iets aangepast?
Administrator
Site Admin

Bericht door Administrator »

Dag Hans en Peter,

Peter stelt de correcte vraag met "Heeft ASN iets aangepast?".
Stel voor dat jullie contact opnemen met de ASN Bank en vragen wát er gewijzigd is.
ASN Klantenservice bellen schreef:   Telefoonnummer: +31 70 - 35 69 335.
  Openingstijden: 8.00 tot 18.00 uur (ma t/m vrij).
Heb om half 6 geprobeerd contact op te nemen, maar de wachtrij was toen >5 wachtenden. En ik ben een ongeduldig persoon én geen ASN Bankklant.

Waarschijnlijk is het downloadbare transactiebestand gewijzigd en moet deze aanpassing kenbaar gemaakt worden in BankTrans.
Helaas heb ik geen voorbeeld van het vorige formaat (het ASN Bankformaat is een intern BankTrans formaat).

Kan pas uitsluitsel geven als ik over (volledige) informatie beschik over de nieuwe indeling − de gegevens van Hans zijn onvolledig; mis bijvoorbeeld de kopregel.
Jan Willem

Bericht door Jan Willem »

Een hele snelle oplossing is om de file in te lezen in een tekstverwerker als TXT file.
Gebruik zoeken en vervangen, in Libre office, Zoeken naar
,$ vervangen leeg laten Reguliere expressie aanvinken
Opslaan als TXT file.
Aan het eind van elke regel staat ,xx, en er moet staan ,xx
Die , na het getal xx moet weg dat is het probleem.
Mooier los je dat in banktrans op maar ja, hoe?

Kopregels kom ik alleen tegen bij de ING, niet bij de SNS en verwante banken, niet bij Triodos en ook niet bij oude Rabo bankafschriften.
Jan Willem

Als het goed is heb ik voldoende x jes gebruikt om het anoniem te maken, x is een cijfer.
Werkende regel
xx-10-2024,NL78ASNBxxxxxxxxxx,,,,,,EUR,335.31,EUR,-54.16,xx-10-2024,xx-10-2024,7913,BEA,1062920,,'BP EXPRESS x.10.2024 11U32 KV004x x11207xx MCC:5542 Contactloze betaling NLNEDERLAND',42

Niet werkende regel.
xx-10-2024,NL78ASNBxxxxxxxxxx,,,,,,EUR,335.31,EUR,-54.16,xx-10-2024,xx-10-2024,7913,BEA,1062920,,'BP EXPRESS x.10.2024 11U32 KV004x x11207xx MCC:5542 Contactloze betaling NLNEDERLAND',42,

Komma na 42 is het probleem.
Administrator
Site Admin

Afbeelding

Het is nog prematuur, maar het probleem van het niet kunnen inlezen van ASN Banktransacties is bekend: er staat een loze komma aan het eind van elke transactie en BankTrans valt hierover.

Update 18 december 2024
Het toevoegen van de komma was de eerste stap van de ASN Bank om het transactiebestand uit te breiden met nieuwe velden.
De eerste toevoeging is de categorie van de transactie. Meer kunnen volgen?

Een oplossing is de toegevoegde velden¹ te verwijderen met een editor die de opmaak NIET aanpast! Excel is het slechtste voorbeeld.
Het beste gereedschap voor Windows gebruikers is Notepad++. Een alternatief is Kladblok (Notepad) van Microsoft zelf.
Het voordeel van Notepad++ is dat je macro's kunt maken om die vervolgens aan te roepen en de eerder ingegeven commando's opnieuw uit te laten voeren. Het motto van elke ICT'er: Laat de computer het werk doen!
¹ Hoe functioneel de toegevoegde velden ook mogen zijn, bijvoorbeeld Categorie, BankTrans kan ze − zonder aanpassing − niet inlezen.

Het maken van deze macro (weghalen toegevoegde velden per regel) is simpel. Stel voor om deze zelf te maken.
Voordeel: Eenmaal dit voorbeeld werkend gekregen en snel wil je meer gebruik maken van deze mogelijkheid. De eerste hobbel is namelijk al genomen.

TIP: Lees ook Transactiecodes Rabobank. Hierin komt ook het nut van Notepad++ aan bod.

Notepad++
Afbeelding

Degenen die Notepad++ nog niet geïnstalleerd hebben, kunnen deze hier downloaden. Installatie is rechttoe rechtaan.

De benodigde handelingen voer je uit op een eerder gedownload ASN Bank transactiebestand.
Rechtsklik in de Verkenner op het bestand en kies voor Edit with Notepad++:
Afbeelding

Notepad++ opent en toont de gedownloade transacties.
Klik in de Werkbalk op Macro en vervolgens op Opname starten:
Afbeelding

Vanaf nu worden alle handelingen die je uitvoert bewaard.
(Geen zorgen, de eerste keren gaat het ongetwijfeld fout, maar je kunt probleemloos opnieuw beginnen.)

Klik in de Werkbalk op Zoeken, vervolgens op Vervangen... of simpelweg Ctrl+H:
Afbeelding

Het Vervangen scherm opent:
Afbeelding
Vul bij Zoeken naar: ,[^,]*$  in. Zoekt naar de laatste komma en het laatste veld
Vervangen door:       Hier niets invullen

Zorg dat bij Zoekmodus het bolletje bij Reguliere expressie is geselecteerd.

Klik op Alles vervangen:
Afbeelding
Links onderin zie je hoeveel transacties aangepast zijn. Dit moeten er evenveel zijn als er transacties in het bestand zitten. In dit voorbeeld 4.
Klik op Sluiten.

Klik wederom in de Werkbalk op Macro en vervolgens op Opname stoppen:
Afbeelding

Vervolgens op Momenteel opgenomen macro opslaan...:
Afbeelding

Het volgende scherm verschijnt:
Afbeelding

Kies een toepasselijke naam (vrije keuze) en eventueel een sneltoets om de macro de volgende keren snel te kunnen aanroepen:
Afbeelding
Klik op OK.

De volgende keer is je eigen gemaakte macro zichtbaar in het dropdown menu:
Afbeelding

Job done.

Deze macro verwijdert telkens het laatste veld. Als de ASN Bank besluit méér velden toe te voegen (zeg 5) kunnen deze weggehaald worden door de macro ook 5 keer uit te voeren. Eén voor één worden de velden dan verwijderd.

TIP: Als je de gedownloade transactiebestanden bewaard, kun je het beste de originele versie bewaren. Voer de aanpassingen door op een kopie.
Afbeelding SHA1 hashcode: 5ee66aba5dc59553cda70bec4fea801dbf13f506 20241219 508w #122
Administrator
Site Admin

@Jan Willem:
Die werkende regel is toch een brei als er niet voorzien is in een kopregel:
xx-10-2024,NL78ASNBxxxxxxxxxx,,,,,,EUR,335.31,EUR,-54.16,xx-10-2024,xx-10-2024,7913,BEA,1062920,,'BP EXPRESS x.10.2024 11U32 KV004x x11207xx MCC:5542 Contactloze betaling NLNEDERLAND',42

Bij deze de veldnamen en inhoud:
VeldnaamWaarde
Boekingsdatumxx-10-2024
OpdrachtgeversrekeningNL78ASNBxxxxxxxxxx
Tegenrekeningnummer
Naam tegenrekening
AdresDit veld is niet in gebruik
PostcodeDit veld is niet in gebruik
PlaatsDit veld is niet in gebruik
Valutasoort rekeningEUR
Saldo rekening voor mutatie335.31
Valutasoort mutatieEUR
Transactiebedrag-54.16
Journaaldatumxx-10-2024
Valutadatumxx-10-2024
Interne transactiecode7913
Globale transactiecodeBEA
Volgnummer transactie1062920
Betalingskenmerk
Omschrijving'BP EXPRESS x.10.2024 11U32 KV004x x11207xx MCC:5542 Contactloze betaling NLNEDERLAND'
Afschriftnummer42
Jan Willem

Hartelijk dank voor deze beschrijving!
Administrator
Site Admin

Graag gedaan.
Heb je ook het nieuwsbericht hierover gelezen?

Wilde in eerste instantie reageren op jouw post op BankTrans.nl met de slotzin:
"Kopregels kom ik alleen tegen bij de ING, niet bij de SNS en verwante banken, niet bij Triodos en ook niet bij oude Rabo bankafschriften."
Was compleet vergeten dat ook de Rabobank t/m 2017 geen kopregels gebruikte. Omdat je echter tot 96 maanden (8 jaar) terug transacties kunt downloaden, beschik ik over een Rabobank archief die begint in 2011 mét kopregels.

Nadat ik overgestapt was naar BankTrans, stelde ik in eerste instantie alleen vragen op het forum. Daarna probeerde ik Rabobankgebruikers bij problemen te helpen. Betrof vooral problemen met het downloadbestand. Daar kwamen later vragen m.b.t. BankTrans in relatie tot Windows bij.
Had mij strikt voorgenomen me niet te mengen in overige perikelen, zoals ING-problemen, door gebrek aan achtergrondinformatie.

Eigenlijk ben ik wéér compleet de fout ingegaan door mij te storten op het 'ASN Bankprobleem'. Beschik niet over transactiebestanden van vóór het probleem ontstond en eveneens niet over de laatste transactiebestanden.
Mijn enige aanknopingspunten waren het sjabloon dat Naanab gebruikt − dat kun je, in tegenstelling tot BankTrans, wel bekijken − en de gevonden ASN Bank bestandsbeschrijving op internet.

Fijn dat jij het probleem opgelost hebt.
Lumar

Bericht door Lumar »

Deze oplossing werkt ook voor SNS bank, bedankt voor de duidelijke uitleg.
Plaats reactie