Ehhb.nl even onbereikbaar

Nieuwsberichten.
Plaats reactie
Administrator
Site Admin

Ehhb.nl even onbereikbaar

Bericht door Administrator »

Vrijdagmiddag was deze website tijdelijk onbereikbaar door (waarschijnlijk) een DDoS-aanval.
Na de NAVO en diverse gemeenten en provincies was deze website het doelwit. Ben alleen bang dat dit misdrijf het landelijke nieuws niet haalt.

Vraag me af hoe trots je bent als het je gelukt is deze site tijdelijk plat te leggen?

Enige instellingen zijn aangepast/aangescherpt om een toekomstige aanval te weren. Die lol krijgen ze geen tweede keer.

Afbeelding
Afbeelding SHA1 hashcode: c8ae9a386c26780b2d185870bffd47ffa44104ba 20250719 73w #174 Afbeelding
Administrator
Site Admin

Ehhb.nl wederom onbereikbaar

Bericht door Administrator »

Op donderdagmiddag 10 juli was dit forum wederom onbereikbaar:
Afbeelding

Op zich is het (tijdelijk) niet beschikbaar zijn geen probleem. Er kan altijd een incident optreden die vervolgens zo spoedig mogelijk wordt opgelost. Wat mij echter tegenstaat is dat van zo'n verstoring geen melding wordt gemaakt. Wat is er aan de hand? Wanneer denkt men het probleem opgelost te hebben? Welke stappen worden genomen om hetzelfde probleem in de toekomst te voorkomen?

Het dashboard is wel bereikbaar en hier zie je dat één server onbereikbaar is via http en https:
Afbeelding
De server waarop dit forum draait.

Mijn stelregel is altijd geweest: Je moet voorbereid zijn op het onvoorziene. Toen Forum2Go begon te haperen, nam ik de stap om dit forum te verplaatsen naar een (betaalde) hosting provider. Omdat op het gratis forum geen toegang tot de data beschikbaar was, de site vanaf de grond opnieuw opgebouwd. Aangezien ik nu wel toegang heb tot alle data, kan er (makkelijk) geswitcht worden naar een andere provider. Is een mooie oefening om tevens te controleren of zich onverwachte problemen aandienen.

Zo gezegd, zo gedaan. Bij een andere hosting provider draait nu een back-up van deze site. Hopelijk is het niet nodig, maar als de nood aan de man komt kan deze site snel verplaatst worden naar een nieuwe omgeving.
Afbeelding SHA1 hashcode: 4f85ff3a779bbdb282fa4eed1597b52e2a44d58d 20250719 219w #178 Afbeelding
Plaats reactie