Firefly III − niet getest

Ervaringen met andere elektronische huishoudboekjes.
Administrator
Site Admin

Firefly III − niet getest

Bericht door Administrator »

Afbeelding

Alternatief voor BankTrans?
In mijn eerdere zoektocht naar (gratis) alternatieven voor BankTrans viel mijn oog ook op Firefly III.
Kende deze al door mijn regelmatige bezoeken aan Tweakers en hun gebruikersforum met o.a. dit topic Het grote "Firefly III" topic, waarin uitgebreide informatie hierover staat.

Draait op je eigen webserver en de gegevens (transacties, etc.) worden opgeslagen in een SQL-database.
Als ICT'er beginnen mijn handen dan te jeuken, maar denkend aan de doorsnee BankTrans-gebruiker is dit niet één brug te ver, maar minstens tien.
M.a.w. niet verder onderzocht.

Enige dagen geleden kwam Firefly III weer in beeld door dit topic: Behoorlijke offline "huishoudboekje" applicatie.
Xzenor schreef:Weet iemand een goeie? Ik moet al die cloud zooi niet. Ik wil het gewoon lokaal kunnen draaien zonder dat mijn data voor andere shit gebruikt wordt.

En bij voorkeur niet te duur. Er is een reden dat ik iets zoek om meer inzicht in de uitgaven te krijgen tenslotte.
remoned0 reageerde met: Firefly III is populair, er is ook een topic over op het tweakers.net forum.
Waarop Xzenor antwoordde:
Ik ga eens kijken. Thanks.

Edit: oh dat ziet er goed uit!
Vervolgens stilte...

Firefly III
Tijd om hier nogmaals in te duiken.

Alles begint op hun website Firefly III.
Ook voor een ICT'er is het geen gesneden koek. Eerst maar de documentatie induiken: How to install Firefly III.

Bij het onderdeel Self-managed server veer ik op. Dit is mijn pakkie-an. Heb een webserver draaien en de meeste benodigde onderdelen zijn al geïnstalleerd:
  • PHP is aanwezig, wellicht een upgrade nodig?
  • MySQL database, MariaDB is ook goed
  • Apache server draait al.
Hoe verder ik kwam in de documentatie hoe meer ik mij afvroeg of ik dit wel wilde. Wil je al deze inspanning doorlopen om een elektronisch huishoudboekje aan de praat te krijgen? Op het moment dat je dit denkt, is het tijd om te stoppen.

Alle andere pakketten die ik bespreek in het onderdeel Elektronische huishoudboekjes beginnen met de download van een uitvoerbaar bestand en een dubbelklik om te installeren. Waarom moet het met dit pakket zo gecompliceerd?

Geïnteresseerden stel ik voor eerst de Demo te bekijken:
Afbeelding
Afbeelding SHA1 hashcode: b80f8f0e29ecd198c5d32bb7e791f435b7249703 20240929 352w #103
Plaats reactie