Hoe groot is mijn USB-stick/SSD/Harde schijf daadwerkelijk?

Empowering every person and every organization on the planet to achieve more.
Administrator
Site Admin

Hoe groot is mijn USB-stick/SSD/Harde schijf daadwerkelijk?

Bericht door Administrator »

Afbeelding
MAX Meldpunt vrijdag 14 maart 2025 vanaf 15:10.

Heb al enige jaren de leeftijd bereikt om op vrijdagavond naar het tv-programma Meldpunt van omroep MAX te kijken. Waar ik in het verleden een trouwe kijker was van Kassa en Radar is nu Meldpunt bijgekomen. Ja, je moet meegaan met de tijd.

Kunnen best interessante onderwerpen langskomen waar je daarvoor geen weet van had.
Wim Boer heeft bijvoorbeeld problemen om een autoverzekering af te sluiten voor zijn nieuw aangeschafte auto:
Auto rijdt te hard voor leeftijd
Wim Boer (77) koopt in 2024 een Mercedes GLC. Maar bij diverse verzekeringsmaatschappijen wordt hij als nieuwe klant geweigerd. De reden is het motorvermogen van 400 pk in combinatie met de leeftijd van meneer. Met andere woorden: de auto rijdt voor de senior te hard.
Dit is leeftijdsdiscriminatie.
Alhoewel, het enige wat ik denk is waarom je zo'n snelle auto koopt als je in Nederland nergens harder mag dan 100 tot maximaal 130 kilometer. Koop ik liever een snellere computer.

We dwalen af. Na dit onderwerp wordt aandacht besteed aan het probleem van Diana Bouten. Die klaagt over haar SanDisk USB-stick die niet de beloofde 128 GB kan opslaan. Zal hier niet mijn eerste opwelling van 'daar gaan we weer' uiten, want na een klein onderzoekje moet ik haar deels gelijk geven. Met andere woorden, ook voor mij een leermomentje. Splits de uitleg in twee gedeeltes op.

Specificatie fabrikanten versus weergave Microsoft
Op voorhand moet ik bekennen dat ik op de hand van de fabrikanten ben. Na mijn schooltijd begonnen in de fascinerende wereld die 'mainframe' heet. De pc was nog niet uitgevonden, maar we gebruikten al wel harde schijven. Om precies te zijn de IBM 2311.¹
¹ Neem aan dat 99,9% hier nog nooit van gehoord heeft. Uit nostalgie hieronder een afbeelding geplaatst.

Toen deelden we de actuele grootte al door 1.000. M.a.w. deze disk kan 7,25 MB aan data bevatten. De MB (megabyte) is geen tikfout. Degenen die de diskette nog kennen: 7,25 MB kun je kwijt op ongeveer 5 diskettes. De grootte van de IBM 2311 disk storage drive is te vergelijken met een wasmachine.

Microsoft gooide echter roet in het eten door in plaats van te delen door 1.000, te delen door 1.024. Op de eerste floppies van 360 KB is dit geen groot verschil, 360 KB t.o.v. 368 KB, maar bij de huidige terabytes wordt het verschil enorm.

Mijn verzuchting van 'daar gaan we weer' gaat terug naar 2003. Toen klaagden gebruikers al over misleidende advertenties:
Op 20 september 2003, Tweakers.net schreef:Grote computerfabrikanten misleiden de consument met reclame die onjuiste informatie over de werkelijke grootte van harde schijven geeft. Dat stellen enkele computergebruikers uit Los Angeles die een proces hebben aangespannen tegen OEM's als Apple, Dell, Gateway, HP, en IBM. De aanklacht richt zich tegen het feit dat de opslagcapaciteit van een harde schijf in advertenties gewoonlijk in een decimale notatie wordt vermeld, terwijl de computer in een binair systeem communiceert met de schijf.
Lees hier het hele artikel: OEM's aangeklaagd vanwege incorrecte grootte harde schijf.
Tweakers slaat de spijker op de kop. In een paar zinnen wordt de hele problematiek uitgelegd.

Wat zou je zelf kiezen? Delen door 1.000, of delen door 1.024?
Heb hier duizend centen, hoeveel euro's zijn dit? Iedereen zal zeggen 10 euro. Alleen Microsoft zegt (afgerond) 9,77 euro.
Vind het legitiem dat fabrikanten delen door duizend en de verwarring ontstaat door het afwijkend gedrag van Microsoft. ICT'ers snappen dit, gewone gebruikers moet je hiermee niet opzadelen.
I rest my case, alhoewel...

Specificatie fabrikant SanDisk versus werkelijkheid
Laat ik nu toevallig een SanDisk 128 GB USB-stick hebben zodat ik Diana Bouten kan tegenspreken. Wat blijkt, SanDisk stelt de capaciteit van de USB-stick in een gunstiger daglicht dan de werkelijkheid is. En noemen dat vervolgens 'marge'.

Weet uiteraard niet de exacte capaciteit van Diana's USB-stick, maar de mijne biedt opslag aan 124.213.264.384 bytes (tekens).
Volgens Microsoft is dit:
  • 124.213.264.384 bytes gedeeld door 1.024 = 121.302.016 kilobytes
  • 121.302.016 kilobytes gedeeld door 1.024 = 118.459 megabytes
  • 118.459 megabytes gedeeld door 1.024 = 115,68 gigabytes, afgerond naar beneden 115 GB.
Decimaal gedeeld is dit:
  • 124.213.264.384 bytes gedeeld door 1.000 = 124.213.264 duizend
  • 124.213.264 duizend gedeeld door 1.000 = 124.213 miljoen
  • 124.213 miljoen gedeeld door 1.000 = 124,21 miljard, afgerond naar beneden 124 miljard.
We missen (bijna) 4 miljard bytes (tekens). 124 GB i.p.v. 128 GB. (Niet de 14 miljard die in de uitzending genoemd wordt.)
Mevrouw Bouten heeft deels gelijk zou Mr. Frank Visser zeggen.

SanDisk 128 gigabyte USB-stick:
Afbeelding

Een Kingston USB-stick toont hetzelfde patroon, meer beloven dan de werkelijkheid is.
Een (recenter) aangeschafte 256 GB Samsung Fit Plus mini USB Drive is wel correct:
Afbeelding
256.632.160.256 bytes is daadwerkelijk 256 GB decimaal. En 239 GB binair. (Kudos voor Samsung.)

Table of Contents (ToC)
Om volledig te zijn, van de totale hoeveelheid vrije ruimte ben je altijd een (klein) gedeelte kwijt aan de Table of Contents − Inhoudsopgave.
De ingenomen ruimte is echter minder dan één foto in beslag neemt.

In het verleden ben ik geswitcht van FAT(16), naar FAT32 en vervolgens naar NTFS. Recent heb ik het advies overgenomen om mijn USB-sticks niet meer te formatteren in NTFS maar in exFAT (extensible File Allocation Table). NTFS heeft vele voordelen boven exFAT, maar ben toch maar gezwicht voor dit advies. Mijn SSD's en harde schijven blijven wel NTFS houden.

Bestandssysteem exFAT (standaard) of NTFS:
AfbeeldingAfbeelding

Resulteert voor NTFS in:
Afbeelding
Met extra tabbladen Beveiliging en Quotum.

IBM System/360 - IBM 2311 disk drive

Afbeelding

Als ik op de I van het IBM logo mijn Samsung 256 GB USB-stick zou plakken, zal je hem niet kunnen terugvinden:
Afbeelding
Maar de opslagruimte zou met ruim 35 duizend keer vergroot zijn...
En dan hebben we het over gigabytes, terwijl heden ten dage terabytes gemeengoed zijn.
Afbeelding SHA1 hashcode: 3acdb4bae91ef11194f94e79077dcd03dc28a19f 20250411 966w #156
Plaats reactie