iDEAL

Berichten, opmerkingen, recensies, ...
Administrator
Site Admin

iDEAL

Bericht door Administrator »

Op 15 april 2024 verscheen op NU.nl een artikel, geschreven door Tweakers, over iDEAL.
Leek mij een goed moment om hier eens dieper in te duiken.

Verder lezend ontdekte ik dat het twee vernieuwingen betreft: Omdat 'over twee jaar' nog ver weg is, nu een (korte) geschiedenis van iDEAL en het nieuwe fenomeen iDEAL-profiel.

Geschiedenis
Kort, omdat geïnteresseerden alles hierover kunnen terugvinden op Wikipedia.

Wat mij altijd verbaasd heeft, is dat het fundament van iDEAL gebaseerd is op Rabo Direct Betalen, maar daar verder nooit aandacht aan gegeven werd. Heeft voor buitenstaanders ook geen toegevoegde waarde. Zoals op Wikipedia uitgelegd, zaten de banken op dood spoor omdat al deze concurrerende systemen elkaar in de weg zaten. Eén systeem voor alle banken was de enige oplossing. Maar dan moet je ergens beginnen. Dat werd Rabo Direct Betalen, uitgebreid zodat andere banken het vervolgens naadloos konden inzetten.

iDEAL-profiel
Vraag mij af wat de toegevoegde waarde is, maar dat betekent uiteraard niet dat het geen handige aanvulling kan zijn.
De tijdwinst is minimaal, maar de kans op fouten wordt verkleind. Wil het best een kans geven. Conclusies trek je pas daarna.

Wat zegt iDEAL zelf:
IDEAL VERNIEUWT
Het nieuwe iDEAL

Het nieuwe iDEAL maakt online bestellen en betalen nog makkelijker. iDEAL wordt uitgebreid met een nieuwe betaalpagina en een eigen iDEAL-profiel voor gebruikers. Met de hierin bewaarde gegevens, zoals bijvoorbeeld een bezorgadres, kunnen klanten nog sneller hun bestelling of betaling afronden.
En de Rabobank:
De manier waarop we online betalen, verandert. We maken steeds vaker gebruik van mobiel betalen en vinden gebruiksgemak van platforms steeds belangrijker. iDEAL speelt hierop in met veranderingen die per 15 april stapsgewijs worden doorgevoerd. De belangrijkste veranderingen zijn het iDEAL-profiel en nieuwe features als ‘iDEAL Snel bestellen’.
  • iDEAL-profiel
    "Met het nieuwe iDEAL-profiel maakt iDEAL online bestellen en betalen nóg gemakkelijker. Met de in het profiel bewaarde gegevens, zoals bijvoorbeeld je voorkeursrekening en bezorgadres, kun je namelijk nog sneller je bestelling of betaling afronden."
    • Betalen op basis van eigen voorkeuren
    • Bestellen zonder je rekening en adres in te vullen
    • Betalen met het vertrouwde iDEAL
  • ‘iDEAL Snel bestellen’
    "Met de nieuwe Snel Bestellen-functie combineert iDEAL bestellen en betalen in één handige stap. Je kunt samen met de betaling je bezorggegevens uit het iDEAL-profiel delen met de ondernemer. Lekker handig en snel."
Daarom had ik aan het begin vraagtekens: De opgesomde voordelen worden grotendeels teniet gedaan door de browser. Zodra deze een adresveld tegenkomt, wordt een voorstel getoond. Meest handige is het onthouden van een creditcardnummer; ga je zelf echt nooit onthouden.

iDEAL-profiel aanmaken
Inloggen bij de Rabobank en kiezen voor Instellingen > Betaalrekeningen > Andere vormen van betalen > iDEAL:
Afbeelding

Er wordt direct een feestje gebouwd:
Afbeelding

Extra uitleg is altijd een pré:
Afbeelding

Geef toestemming:
Afbeelding

Voltooi je iDEAL-profiel:
Afbeelding

Je wordt doorgeleid naar de website van iDEAL.
Uiteraard weten zij dat je nog geen profiel hebt, maar ze vragen het toch:
Afbeelding

Hier kun je (eventueel) je overige gegevens invullen:
Afbeelding

En wordt een check van je e-mailaccount gedaan:
Afbeelding

Vervolgens leg je (eenmalig) je bezorggegevens vast:
Afbeelding

Klaar. Alles ingevuld en gereed om te gebruiken:
Afbeelding
Bij de Rabobank is het feestje nog steeds aan de gang:
Afbeelding

En nu wachten tot een webshop aangeeft dat je bij hen op deze manier kunt betalen.
Wordt vervolgd.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding SHA1 hashcode: 2511e8f90bf32bdef573d08f781537c4fde3cc35 20240504 565w #90 Afbeelding
Plaats reactie