Hoofdstukken:
- Inleiding
- Installeren GnuCash
- GnuCash starten
- Een nieuw rekeningschema aanmaken
- GnuCash Financial Database opslaan
Had niet eerder van dit programma gehoord. Ook nooit tegengekomen op de website Wijzer in geldzaken.
Meer bij toeval zag ik op Tweakers dat er een Software-update was voor dit pakket.
De relatieve onbekendheid kan komen doordat het een boekhoudprogramma betreft dat je niet moet verwarren met een elektronisch huishoudboekje.
Dit zegt Tweakers hierover:
Hoort hier dus eigenlijk niet thuis. Maar dan moet ik ook WinBank verwijderen omdat deze meer neigt naar een boekhoudprogramma dan naar een huishoudboekje.Tweakers schreef:GnuCash is een crossplatform en opensource boekhoudprogramma voor particulieren en kleine bedrijven.
Aangezien mijn boekhoudkennis basaal is, kan ik dit programma onvoldoende beoordelen. De cursus Praktijkdiploma Boekhouden (PDB) is de enige cursus die ik ooit volgde:

Omdat Tweakers alleen de wijzigingen in versie 5.12 opsomt, vervolg ik mijn onderzoek op de GnuCash website:

Beperk het onderzoek tot een download van versie 5.12 voor Windows 8/10/11 met de bijbehorende installatie.

Installatie GnuCash

![]() Vergeleken met BankTrans (12,6 MB) en Naanab (94,2 MB) is dit vrij fors: ![]() Vooruitlopend op de afloop, de geïnstalleerde software is eveneens fors groter: BankTrans 44,2 MB, Naanab 115 MB, GnuCash 719 MB. Wellicht als uitvloeisel hiervan kost het starten van het programma ook veel tijd, meer dan 10 seconden. |
Dubbelklik op het installatiebestand om te beginnen. De installatie heeft Administratorrechten nodig:

Een Nederlandstalige installatie is beschikbaar (naast o.a. Engels, Duits en Frans):

De belangrijke informatie is vervolgens alleen in het Engels beschikbaar:

Standaard wordt het programma in Program Files (x86) geïnstalleerd, oké:

In tegenstelling tot een Aangepaste installatie, gaan we voor de Volledige installatie:

GnuCash in het Start menu opnemen:

Selecteer of je wel/niet additionele starticonen wilt:

Resumé van alle keuzes, klik op Installeren:

Belangrijke informatie, nu in het Nederlands:

Programma is succesvol geïnstalleerd:

GnuCash starten
Start GnuCash vanuit het Start menu, of de snelkoppeling op het bureaublad:

Een nieuw rekeningschema aanmaken komt voor mij te snel:

Kan beter de Handleiding voor nieuwe gebruikers openen:

Het betreft hier Microsoft Compiled HTML Help pagina's! Techniek uit de jaren 90 van de vorige eeuw...
We moeten het er maar mee doen.

Een nieuw rekeningschema aanmaken

Nieuw rekeningschema instellen:

① Opties voor nieuwe boekhouding/Rekeningen:

② Opties voor nieuwe boekhouding/Budgetteren:

③ Opties voor nieuwe boekhouding/Bedrijf:

④ Opties voor nieuwe boekhouding/Tellers:

⑤ Opties voor nieuwe boekhouding/Belasting:

⑥ Munteenheid selecteren:

⑦ Aan te maken rekeningen selecteren/Alle rekeningen:

⑧ Aan te maken rekeningen selecteren/Eenvoudige betaalrekening:

⑨ Aan te maken rekeningen selecteren/RGS 1.1:

⑩ Geselecteerde rekeningen instellen:

⑪ Instellen rekeningschema voltooien:

GnuCash Financial Database opslaan
Na het afronden van het rekeningschema moeten de gegevens opgeslagen worden in een database.
Je hebt hierbij de keuze uit de volgende bestandsindelingen: myslq, postgres, sqlite3 en xml:

Selecteer de gewenste bestandslocatie:

Overzicht rekeningen:

Overzicht rekeningen één niveau uitgeklapt:

Het staat iedereen vrij de software te downloaden om met GnuCash aan de gang te gaan.