Doorontwikkeling Naanab

Stel hier al uw vragen over Naanab.
Plaats reactie
RJanssen12

Doorontwikkeling Naanab

Bericht door RJanssen12 »

Als eerste erg bedankt voor de jarenlange ontwikkeling en ondersteuning van BankTrans. Na jaren OROV gebruikt te hebben, ben ik in 2015 overgestapt naar BankTrans. Dit heb ik naar alle tevredenheid gebruikt. Ik heb nu transacties van de afgelopen jaren overgezet naar Naanab en vooralsnog kan ik hier wel mee uit de voeten. De tijd zal het leren...

Ik vroeg me af of er iets bekend is over de doorontwikkeling van Naanab. De laatste versie 3.5.0 is van een jaar geleden. In dit topic werd al gesproken over de komst van een nieuwere versie.

Ik wil best betalen voor goed werkende software en de moeite die daar in gestopt wordt, maar dan zou ik wel willen weten of er de komende tijd nog sprake is van doorontwikkeling. Dank alvast voor jullie inzichten!
Administrator
Site Admin

Re: Doorontwikkeling Naanab

Bericht door Administrator »

Dag RJanssen12,

Welkom op dit forum.

Moet je direct corrigeren: Weet niet wie jij wilt bedanken voor de ontwikkeling en ondersteuning van BankTrans, want dit kan alleen Tonnie zijn. En die is niet aanwezig op dit forum. Hij is de eigenaar van www.banktrans.nl.

Verder ben ik een 'gewone' gebruiker van Naanab. Weet dus niet wanneer nieuwe releases beschikbaar komen. De praktijk is dat aanpassingen verzameld worden om vervolgens als nieuw (sub)release beschikbaar te komen. Zie hiervoor Release notes.
In dit opzicht moet je Naanab vooral niet vergelijken met BankTrans. BankTrans bracht na elke (minimale) wijziging een nieuwe versie uit. En een nieuwe versie als de aanpassing niet voldeed.
Naanab voert wel aanpassingen door, maar stelt deze pas beschikbaar na uitgebreide testen. Ben voorstander van deze werkwijze.

Als je verzoeken tot aanpassing hebt, kun je deze aankaarten bij de leverancier. Lees ook dit topic: Naanab slaat ongevraagd wijzigingen op.

Heb jij iets op het oog wat je veranderd/toegevoegd wilt zien?
Om voor mijzelf te spreken: Ik zou op dit moment niet weten wat ik mis in dit release. De upgrade van versie 2 naar versie 3 was zo uitgebreid dat ik niet zou weten wat er nog bij moet komen.

Hoor graag van je.
RJanssen12

Bericht door RJanssen12 »

Bedankt voor je reactie. Ik heb dit forum niet helemaal uitgeplozen, maar ik dacht dat jij een relatie had met de ontwikkeling van Banktrans. Bedankt voor dit forum dan in ieder geval ;)

Goed om te weten dat aanpassingen verzameld worden. Dat betekent dus wat minder vaak een release. Vind ik zeker geen probleem, maar als nieuwe gebruiker van Naanab had ik geen zicht op ontwikkeling van het pakket.

Ik ben nog wat aan het 'spelen' met Naanab. De Q4-2025 import heb ik nog in Banktrans gedaan en daarna de convert naar Naanab. Ik heb nog geen 'echte' bankimport gedaan. Ik ben benieuwd hoe makkelijk ik individuele transacties naar de juiste posten kan verplaatsen. De automatische filters zullen een hoop doen, maar er blijven er altijd een paar die je met de hand moet doen. Ik vond de interface in Banktrans daar erg eenvoudig voor (gewoon slepen naar de juiste categorie). Hier moet ik ondervinden of dat met de 'post' knop handig gaat. Zo op het eerste gezicht zou het postenoverzicht direct naast het transactieoverzicht handig zijn om snel te kunnen verplaatsen. Maar goed, voordat ik dat echt goed kan beoordelen moet ik er wat langer mee werken.
Administrator
Site Admin

Het valt mij op dat veel BankTrans gebruikers voorheen OROV gebruikten. Blijkbaar is BankTrans een goed alternatief. Vooral na de invoering van IBAN in 2014 zijn velen overgestapt. Mijn geschiedenis gaat verder terug: Ben in 1994 begonnen met Davi-Cash. OROV kwam pas beschikbaar in 2006.

Zie vele overeenkomsten tussen Naanab en het (verouderde) Davi-Cash. Het draait overigens nog steeds picobello onder Windows 10/11.
Heb een tijd BankTrans gebruikt naast Davi-Cash. In Davi-Cash kun je makkelijk jaaroverzichten genereren die ontbreken in BankTrans.
Na de overstap naar Naanab in 2022 ben ik gestopt met Davi-Cash én BankTrans. Het Post detailoverzicht in Naanab levert precies de data die ik nodig heb. Een Export-opdracht van dit overzicht kan een-op-een in Excel ingelezen worden.¹

Je bent helemaal vrij te doen zoals je zelf wilt. Maar het is niet mijn advies.
Naanab beschikt over de functie Imports waarmee je eerder ingelezen transacties kunt verwijderen. Zou de reeds ingelezen transacties verwijderen, behalve als zij verder teruggaan dan beschikbare banktransacties, en direct beginnen met inlezen van gedownloade transacties van jouw bank.
Vervolgens kun je 'spelen' tot je tevreden bent met het resultaat. Ontevreden? Verwijder de transacties via Imports en begin opnieuw met een schone lei.

Handmatige posttoekenning
Niks mis mee om niet vaak voorkomende posten handmatig toe te kennen. Doe ik ook.
Wellicht dat hier het verschil tussen OROV/BankTrans gebruikers en Davi-Cash/Naanab gebruikers zichtbaar wordt. Dit doe je eenmaal ná het inlezen van nieuwe transacties.
Vind het Naanab Transacties scherm (transacties, filter − kun je weghalen - en eventueel Info) overzichtelijker/rustgevender dan het BankTrans scherm met vijf deelschermen waardoor het daadwerkelijke transacties scherm ongeveer een zesde van het scherm beslaat.

Overigens open ik na inlezen van transacties elke transactie om het veld Notitie in te vullen. Leuk dat in het veld Omschrijving je pingegevens staan, of cryptische omschrijvingen bij automatische incasso's, maar daar kun je weinig mee.
Het kan een generieke notitie zijn, zoals Boodschappen bij de supermarkt, maar bij de MediaMarkt vul ik in welke verleiding ik nu weer niet kon weerstaan.
Premie januari 2026 bij automatische incasso's van de zorgverzekering, Termijnbedrag december 2025 bij de energieleverancier, enzovoort.
Als Transactie bewerken open staat is het een kleine moeite om die enkele keer een Post handmatig toe te kennen.
¹ Twee voorbeelden van resultaat export vanuit Naanab naar Microsoft Excel:
Afbeelding
Iemand die nog twijfelt dat de Zorgverzekering de pan uitrijst?

Afbeelding
Na lange dalingen gaan de energieprijzen vanaf 2022 (Oekraïne) en belastingverhogingen omhoog.

Afbeelding Deze overzichten zijn eenvoudig te maken als je één database gebruikt en niet tig databases voor elk jaar een...
Roland

Bericht door Roland »

Vervolgens kun je 'spelen' tot je tevreden bent met het resultaat. Ontevreden? Verwijder de transacties via Imports en begin opnieuw met een schone lei.
Dat klopt maar ten dele: als je met bv 'posten' in de weer gaat, en per ongeluk posten hebt verwijderd of transacties aan een verkeerde post hebt toegekend, ben je de pineut. Naanab slaat ongevraagd je (foutieve) wijzigingen op. Ik vind dit zo'n manco dat ik me nu niet verder verdiep in dit programma. Banktrans forever! :)
Je kunt wel iedere keer als je het programma opent beginnen met een backup als eventuele schone lei, maar dat is wel erg omslachtig.
https://www.ehhb.nl/viewtopic.php?t=155
Administrator
Site Admin

Dag Roland,

Veel succes na 1 maart.

Zoals hierboven aangegeven gebruik ik nu 4 jaar Naanab. Blijkbaar heb ik al die tijd geen Posten verwijderd en mocht het onverhoopt gebeuren dan kan ik deze simpelweg opnieuw opvoeren. Zoals hier uitgelegd zijn mijn meeste Posten simpel van opbouw. Desnoods restore ik een back-up op een andere plaats om te controleren wat de exacte inhoud was.

Bovenstaande kon ik mij nog hypothetisch voorstellen, maar dat ik de pineut ben als ik Posten verkeerd toeken gaat mijn verstand te boven. Waarschijnlijk is mijn volgende actie dan om de transacties aan de goede Post toe te kennen.

Nu we toch hypothetisch bezig zijn: Als jij aanpassingen doorvoert in BankTrans en vervolgens op Save klikt, heb jij exact dezelfde situatie. Een typisch OEPS-momentje.

Afbeelding
Nooit begrepen waarom een Nederlands programma, bestemd voor Nederlandse gebruikers, afsluit met Save, Discard en Cancel?
Plaats reactie