Een paar eigenaardigheden van Naanab

Stel hier al uw vragen over Naanab.
Plaats reactie
Roland

Een paar eigenaardigheden van Naanab

Bericht door Roland »

Als je transactieoverzicht opent is er áltijd een filter actief; dit kun je -voor zover ik zie- niet standaard uitschakelen:

Afbeelding

Als je dan in de balk onder de menubalk << aanklikt, verandert dit in het voorgaande jaar, maar dat geldt niet voor de tranascties, die blijven op 2024 staan.

Afbeelding

En tenslotte, maar dat is een pCloud-eigenaardigheid: dikwijls komt na afsluiten dit venster naar voren

Afbeelding
Allemaal niet onoverkomelijk hoor, verder prima programma; ik ben er een beetje mee aan het spelen.
Administrator
Site Admin

Re: Een paar eigenaardigheden van Naanab

Bericht door Administrator »

Dag Roland,

Fijn dat je Naanab een kans geeft.

Ga eens een keer bottom-up:
  • pCloud
    Nog nooit van pCloud gehoord. Zal dit t.z.t. bekijken.
    Maar het 'probleem' dat jij ervaart komt voor 99,99% overeen met de ervaring die ik had met Google Drive - die ik gebruik.
    Mag ik weer 10 slagen om de arm houden: als Windows bezitter en Google Drive gebruiker, ga ik uitspraken doen over de combinatie Linux <-> pCloud.
    Als je Naanab, onder Windows, start en de database (extensie .db) opent, zet deze direct een lock uit. Ken deze ervaring nog van mijn favoriete programma Lotus Organizer; plaatste fysiek een leeg bestandje in dezelfde map als waar de database staat. Om te zorgen dat niet meerdere gebruikers de database gelijktijdig kunnen veranderen. Naanab doet hetzelfde, een klein bestandje met in de naam .lock.
    Dit staat erin:

Code: Selecteer alles

#FileLock
    #Tue Feb 27 17:00:29 CET 2024
    id=18deb4bcb3b54daa071f1bf09f6fd296b5a111e54a4
    method=file
    Op het moment dat je het programma afsluit, sluit ook de database en wordt het lock-bestandje verwijderd.
    Daar komt de melding vandaan.

Weet nu ook weer waarom Google Drive telkens met deze melding kwam: Heb Excel-bestanden hierop staan. Excel doet precies hetzelfde. Als je een spreadsheet tweemaal probeert te openen, komt hij met de melding dat je deze alleen als alleen-lezen mag openen.
    In Google Drive kan ik de melding uitzetten - waarschijnlijk in pCloud ook?
    Even gecheckt: Klopt. Zitten allemaal in de prullenbak en verdwijnen vanzelf na 30 dagen.
    Excel lock-bestandjes zijn 165 bytes, Naanab lock-bestandjes zijn 103 bytes. (Oeps, verklap ik meteen dat mijn database ook in de cloud staat.)
    Op mijn eigen forum mag ik vrijelijk BankTrans en Naanab langs de meetlat leggen.
    Alles afwegend geef ik de voorkeur aan Naanab.
    Je wilt niet dat een (niet hierop ingerichte) database door meerdere personen gemuteerd kan worden.
    BankTrans heeft geen beveiliging - theoretisch kan het behoorlijk mis gaan.
    Bij het starten van BankTrans wordt de hele database in het geheugen geladen. Naanab leest, en schrijft, telkens stukken (benodigde) data.

Dit kan er theoretisch met jouw database in de cloud (mooi voorbeeld) gebeuren. Zijn wel minimaal 2 personen nodig.
    Jij zit thuis en opent BankTrans. Een kopie van de database wordt in het geheugen van jouw computer geladen. Jij gaat uren aan de gang om honderden transacties te verwerken.
    Na jou opent iemand, die jij toegangsrechten gegeven hebt, op een andere plek, dezelfde database. Hij krijgt dan een kopie van het origineel, jouw aanpassingen zitten nog allemaal in het geheugen van jouw computer. Doet een minimale aanpassing, maakt van een komma een punt. Maar sluit BankTrans nog niet af.
    Eindelijk ben jij klaar met je monnikenwerk, sluit BankTrans af waardoor de database helemaal bij is.
    Later realiseert persoon 2 zich dat hij vergeten is BankTrans af te sluiten. Doet dit alsnog, waardoor zijn kopie met een punt i.p.v. een komma opgeslagen wordt. En overschrijft daarmee tegelijk alle aanpassingen die jij eerder opgeslagen hebt.
  • Transactiescherm
    Hier kan ik moeilijker slagen om de arm houden.
    Denk dat ik je begrijp - m.a.w. viel mij ook op.
    De boosdoener zit precies waar jij zocht. De tweede regel.
    Maar wat jij (waarschijnlijk) nog niet ontdekt hebt, is dat als je hierop klikt, er ook staat Snelkeuze: Vrije invoer. Dat vrije invoer is een dropdown menu. Heb deze al snel op Periode van gehele administratie gezet.

Jouw tweede opmerking klopt. Naanab selecteert vóóraf de transacties die gevraagd worden. Wat je moet doen is klikken op Filter wissen en Filter uitvoeren. Et voilà. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.
    Ga dit uit den treure herhalen:
    BankTrans heeft voor- en nadelen, Naanab heeft voor- en nadelen.
Afbeelding Afbeelding SHA1 hashcode: 9af7939459c316a5022f35b941a8ed18cbfb76cc 20240507 605w #52
Plaats reactie