Laatst nam een Windows-gebruiker contact met mij op omdat hij problemen ondervond door onvoldoende vrije schijfruimte.
Beschikt over een (iets oudere) laptop met een 256 GB SSD, onderverdeeld in 2 partities¹: een C-partitie van 80 GB voor Windows en geïnstalleerde programma's, de rest (D-partitie) voor gebruikersdata.
Redelijk gangbaar voor hedendaagse computers.
De D-partitie had nog meer dan voldoende vrije ruimte, maar de C-schijf − voor het besturingssysteem − zat helemaal vol. Hij had al gezocht waar grote bestanden/mappen stonden, maar kon niet de vinger leggen op de boosdoener. Of dat er überhaupt bestanden verplaatst/verwijderd konden worden.
Mijn eerste gedachte was de D-partitie te verkleinen en deze vervolgens toe te kennen aan de C-partitie. Helaas kan dit alleen met betaalde software: de vrijgekomen ruimte komt aan het einde van de D-partitie, niet aan het begin. En de C-partitie moet aaneengesloten zijn.
Daarnaast loop je altijd risico met het verplaatsen van data; vooraf een back-up maken is essentieel.
Met mijn eigen diskprogramma, dat ook verborgen bestanden toont, ging ik de SSD onderzoeken en stuitte op een niet-zichtbare map, Installer², die de boosdoener bleek te zijn. Vele malen groter dan op mijn systeem.
Als je dit eenmaal weet en hierop Googelt komt al snel de aap uit de mouw: In deze map worden (noodzakelijke) installatiebestanden geplaatst, maar als zo'n programma een update krijgt, of verwijderd wordt, worden deze bestanden niet opgeruimd. De ingenomen ruimte neemt daarom alleen maar toe.
Dé oplossing voor dit probleem wordt ook gegeven: PatchCleaner, een freeware programma.
Kan dit programma iedereen die kampt met ruimtegebrek op de C-partitie, of houdt van een opgeschoond systeem, van harte aanbevelen.
¹ Een moderne computer bevat meerdere partities, maar deze zijn verborgen:
² Volledige pad (mits ongewijzigd): C:\Windows\Installer.
SHA1 hashcode: 69fd868a09a63b880cdb9830fa7e79004cd1eb3e 20240809 285w #98