Kan downloads bank (ASN) niet inlezen

Stel hier al uw vragen over BankTrans.
Administrator
Site Admin

Re: Kan downloads bank (ASN) niet inlezen

Bericht door Administrator »

Dag Lumar,

Dank voor het melden.

De beste oplossing is als de Volksbank (overkoepelende organisatie) de overbodige komma verwijdert. M.a.w. de wijziging terugdraait.
Ga ze een mail hierover sturen.

Als ik kan bewijzen hoeveel CO2-uitstoot ze hiermee besparen, zullen ze dit snel oppakken.
Administrator
Site Admin

Afbeelding

Hans meldde dat hij de ASN Bank een mail gestuurd heeft. Op hun website is echter geen e-mailadres te vinden!
Google brengt uitkomst door te verwijzen naar Betaalvereniging Nederland, maar rechtsonder op elke pagina staan ook verwijzingen naar:
Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn.

Kies voor LinkedIn:
Afbeelding
BankTrans revived schreef:Ondersteun gebruikers van het elektronisch huishoudboekje BankTrans (zie website banktrans.nl). ASN Bank klanten gebruiken BankTrans om hun gedownloade transacties op te slaan in een database, waardoor ze meer inzicht krijgen in hun inkomsten en uitgaven. Een onderdeel als budgetteren vergroot hun financiële slagkracht. M.a.w. alleen maar voordelen om een huishoudboekje te hanteren.
Recent heeft de ASN Bank het downloadbare transactiebestand minimaal gewijzigd door een loze komma aan het eind van elke transactie toe te voegen. De transacties worden hierdoor door het programma niet meer herkend. Gebruikers moeten nu extra handelingen verrichten voordat ze de transacties kunnen inlezen.
Willen jullie deze aanpassing terugdraaien?
B.v.d.
Nu maar drie dagen of meer afwachten...

Oké, de drie dagen blijken twee uur te zijn! Goede reactie van de ASN Bank, chapeau.
Bewijst dat moderne media sneller zijn dan ouderwetse mogelijkheden, zoals e-mail.

Afbeelding
Administrator
Site Admin

Afbeelding

Op het BankTrans forum gaf ik aan dat Naanab geen probleem heeft met de loze komma aan het eind van elke ASN Bank transactie.
Voor twijfelaars hierbij het bewijs. Heb de voorbeeldtransactie (niet werkende regel) van Jan Willem gebruikt. <dank hiervoor>

Code: Selecteer alles

10-10-2024,NL21ASNB0123456789,,,,,,EUR,335.31,EUR,-54.16,10-10-2024,10-10-2024,7913,BEA,1062920,,'BP EXPRESS 10.10.2024 11U32 KV004x x11207xx MCC:5542 Contactloze betaling NLNEDERLAND',42,
Aangenomen dat je de instellingen niet aangepast hebt, opent bij het starten van Naanab het Snel van Start scherm:
Afbeelding

Op bovenstaand scherm kun je direct kiezen voor Transacties importeren. Er opent een nieuw scherm:
Afbeelding

Selecteer ASN Bank en klik op Volgende:
Afbeelding

Selecteer het transactiebestand en klik op volgende:
Afbeelding

De verandering in het transactiebestand heeft geen invloed op het inlezen. De transactie is toegevoegd. Klik op Finish.

In het Transactieoverzicht vind je de transactie terug:
Afbeelding
Roland

Bericht door Roland »

Administrator schreef: 16 dec 2024, 12:21 Afbeelding

(...)
BankTrans revived schreef:Ondersteun gebruikers van het elektronisch huishoudboekje BankTrans (zie website banktrans.nl). ASN Bank klanten gebruiken BankTrans om hun gedownloade transacties op te slaan in een database, waardoor ze meer inzicht krijgen in hun inkomsten en uitgaven. Een onderdeel als budgetteren vergroot hun financiële slagkracht. M.a.w. alleen maar voordelen om een huishoudboekje te hanteren.
Recent heeft de ASN Bank het downloadbare transactiebestand minimaal gewijzigd door een loze komma aan het eind van elke transactie toe te voegen. De transacties worden hierdoor door het programma niet meer herkend. Gebruikers moeten nu extra handelingen verrichten voordat ze de transacties kunnen inlezen.
Willen jullie deze aanpassing terugdraaien?
B.v.d.
Nu maar drie dagen of meer afwachten...

Oké, de drie dagen blijken twee uur te zijn! Goede reactie van de ASN Bank, chapeau.
Bewijst dat moderne media sneller zijn dan ouderwetse mogelijkheden, zoals e-mail.

Afbeelding
Chapeau, Kees!
Lumar

Bericht door Lumar »

Vanmorgen mijn transacties gedownload (SNS). Er is weer een wijziging doorgevoerd zodat de macro niet meer werkt.
Er is namelijk een kolom toegevoegd en wel de kolom Categorie (bijvoorbeeld Boodschappen).
Eerst moest de komma achter het getal van 2 cijfers worden verwijderd maar nu ook de Categorie
Is er een manier om met een macro de komma en categorie te verwijderen?

Na verder onderzoek blijkt dat het verwijderen van de komma voldoende is.
Het bestand wordt wel ingelezen maar van de categorie toevoeging merk je niets.
Blijft over hoe die komma te verwijderen die niet meer aan het einde van de regel staat maar achter het afschriftnummer.
Administrator
Site Admin

Dag Lumar,

Kun jij aangeven welk besturingssysteem je gebruikt: Windows, Linux of macOS. En of je beschikt over MS Excel en/of LibreOffice?
De oplossing kan voor elk besturingssysteem anders zijn.

In eerste instantie denk ik dat dit niet 'simpel' op te lossen is. Een komma verwijderen aan het einde van een regel is supersimpel. Een heel veld verwijderen is iets gecompliceerder.

Denk dat LibreOffice en Excel (csv-bestand) mogelijkheden bieden. Je leest de data namelijk in in aparte velden/kolommen. Laatste kolom verwijderen en wegschrijven op ONVERANDERDE wijze moet de truc doen.
De crux ligt in het onveranderde; Excel heeft er een handje van data aan te passen.

Klein testje gedaan met Excel, maar de Nederlandse Excel gebruikt de puntkomma (;) als scheidingsteken i.p.v. de komma (,). Moet je een systeemaanpassing voor uitvoeren. Of naderhand collectief aanpassen in Notepad++, of Kladblok/Notepad.

Nogmaals, voor alle duidelijkheid: Ben geen ASN Bank, of SNS (jouw bank) gebruiker. Maar samen (of met meer gebruikers) moeten we er uit kunnen komen.
Lumar

Bericht door Lumar »

Dank voor je snelle antwoord.
Ik heb bij mijn oorspronkelijke bericht een toevoeging geplaatst.
Maar om antwoord op je vraag te geven ik gebruik MS Windows11 en MS Excel allen Nederlands.
De oplossing m.b.v. Notepad++ werkte voor mij OK. Maar die komma is niet meer aan het einde van de regel geplaatst.
Een oplossing in Excel weet ik ook niet.
Bij voorbaat dank.
Administrator
Site Admin

Oké, dan is het probleem opgelost.

Heb een ieniemienie testje gedaan met Excel en Notepad++. En ik lees de transactie(s) in.
Het aanvullende veld 'categorie' in het transactiebestand ben je uiteraard kwijt; BankTrans wordt niet meer onderhouden en een zelf gemaakt Importformaat is niet mogelijk met een transactiebestand zonder kopregel.

Hier het bewijs van ingelezen:
Afbeelding

Geef me even de tijd dan leg ik uit wat je moet/kunt doen.
Jan Willem

Bericht door Jan Willem »

Helaas was de bedachte oplossing, komma weghalen, maar tijdelijk. ASN heeft weer een aanpassing gedaan (die komma was een voorproefje) na de komma hebben ze nog een item toegevoegd namelijk een çatagorie. het laatste stukje ziet er nu zo uit: Contactloze betaling NLNEDERLAND',52,'Boodschappen'
Ik denk dat Banktrans nu struikelt over ,'Boodschappen' dat boodschappen kan ook 'Hobby sport & vrije tijd' zijn of iets anders.
Ik heb nu net nog een bericht naar de ASN gestuurd dat ik niet blij met hun aanpassing is en meerdere met mij. We gaan zien hoe de reactie daar op is.
Blijkbaar hebben ze de nieuwe csv file te snel geïmplementeerd vorige week, hij was niet af.

Wordt vervolgd, Jan Willem
Jan Willem

Bericht door Jan Willem »

Gelukkig blijkt ook dit met een macro in notepad++ op te lossen.
Zoeken.jpg
Zoeken.jpg (77.93 KiB) 3516 keer bekeken
Als je deze tekst plaatst in de zoek en vervangfunctie van notepad++ dan ben je categorie van de ASN (en aanverwante banken) kwijt.
Met dank aan mijn zoon!
Plaats reactie