Wat is OROV?
Dit zegt de website Nederlandstalige Software hierover:
Offline Rekening Overzicht (OROV) is een programma waarmee je op eenvoudige wijze inzicht krijgt in je financiële gegevens. Importeer de gegevens van je bank, en vervolgens kun je al je gegevens rubriceren, doorzoeken, afdrukken of exporteren naar Excel. Dit alles is snel te doorzoeken met een goede zoekfunctie, je bent dus niet urenlang op zoek naar bepaalde gegevens bij een grote database. |
En de website Downloaden.nl:
Offline Rekening Overzicht Wil jij graag meer inzicht in je financiële gegevens, zonder daarvoor per se online in te hoeven loggen? Dan is Offline Rekening Overzicht (OROV) wellicht een ideaal programma voor jou. Wat is Offline Rekening Overzicht? Offline Rekening Overzicht, misschien wel beter bekend onder de afkorting OROV, is een programma dat ontworpen is om je eenvoudig meer inzicht te bieden in je financiële gegevens. Met OROV kun je eenvoudig gegevens importeren vanuit je bank. Deze kun je vervolgens organiseren, doorzoeken, afdrukken of exporteren naar Microsoft Excel. Dit is handig wanneer je bijvoorbeeld graag je maandelijkse uitgaven bij wil houden, je spaarrekening wil volgen of simpelweg aan het sparen bent voor een bepaald doel. Met Offline Rekening Overzicht is het beheren van je financiën een fluitje van een cent. Organiseer je financiële gegevens Met OROV kun je al je financiële gegevens beheren op een centrale locatie. Je exporteert simpelweg de gegevens vanuit je bank om vervolgens al je transacties te kunnen categoriseren. Het gemakkelijkst is om hiervoor Microsoft Excel te gebruiken. Hierdoor creëer je een overzichtelijk beeld van je financiële situatie. OROV biedt alle tools om je transacties te structureren. Dat geldt voor inkomsten, uitgaven en eventuele rentes. Handige zoekfunctie Offline Rekening Overzicht biedt een handige zoekfunctie waardoor je erg snel en efficiënt de financiële gegevens kunt vinden die je zoekt. In plaats van door alle cellen en gegevens te moeten zoeken vind je zo binnen een paar klikken alle informatie die je nodig hebt. Dit bespaart niet alleen tijd, maar zorgt er ook voor dat het programma erg gebruiksvriendelijkheid is en vrijwel iedereen ermee overweg kan. Financiële gegevens structureren wordt eenvoudig Met Offline Rekening Overzicht is het mogelijk om je financiële gegevens op meerdere manieren te beheren of te analyseren. Zo kun je de gegevens structureren op specifieke categorieën, data of bedragen. Zo is het eenvoudig om een overzicht te krijgen. Zodra je de gegevens gestructureerd hebt kun je dit vervolgens eenvoudig afdrukken of exporteren naar Excel voor verdere analyse of rapportage. Veilig Je wilt natuurlijk niet dat je financiële gegevens op straat komen te liggen. OROV hecht veel waarde aan je veiligheid en de privacy van je gegevens. Het programma heeft geavanceerde beveiligingsfuncties om ervoor te zorgen dat je gegevens veilig worden opgeslagen en kwaadwillenden worden geweerd. Daardoor kun je OROV met een gerust hart gebruiken. |
OROV
Hoorde voor het eerst van OROV toen meerdere BankTrans gebruikers vertelden dat ze voorheen OROV gebruikten en geswitcht waren toen de maker, Jan Verhaag, in 2006 stopte met ondersteuning − vergelijkbaar met BankTrans nu. Bij navraag of ze behoefte hadden aan een review, gaven ze direct aan dat dit niet nodig was omdat het programma niet meer ondersteund wordt.
Coen Martinus
Als je via Google zoekt op OROV kom je al snel op de website van Coen Martinus uit.
Hij nam het voortouw toen het programma problemen opleverde door het gebrek aan ondersteuning. Onder andere de invoering van IBAN, waardoor het rekeningnummer wijzigde van 10 cijfers naar 18 tekens gaf problemen.
In het gastenboek staan dankbare reacties:
Jelte schreef:Beste Coen,
na enige tijd speuren en alternatieve programma's proberen kwam ik jouw OROV update tegen. Fantastisch! Welk een genot om weer met OROV te kunnen werken.
Ook het installatieprogramma is hier beschikbaar voor download.Marloe schreef:Ik heb heel wat berichtjes doorgelezen in het gastenboek. Kan er dan ook niets meer aan toevoegen. Grandioos dat je je hebt ingezet voor zoveel orov-gebruikers. Heel erg veel dank.
Offline Rekening Overzicht IBAN proof maken?
Uitleg van Coen (2 september 2013):
Met veel plezier gebruik ik al jaren het programma Offline Rekening Overzicht van de heer Verhaag. Een handig programma om bankmutaties te bewaren en vervolgens te kunnen analyseren. Het voordeel boven alle online rekening overzichten is dat je zelf heer en meester bent over de data. Alhoewel het programma sinds 2006 niet meer bijgewerkt is werkt het naar behoren. Echter inmiddels zijn we bezig met de overgang naar SEPA, waar ook een IBAN rekening bij hoort. Het inlezen van CSV's gaat nog steeds prima met OROV. Het probleem is echter dat OROV het oude rekeningnummer niet kan linken met het nieuwe IBAN nummer. OROV denkt dat er een nieuw rekeningnummer is. Hierdoor kun je bijvoorbeeld niet meer het saldo per heden zien. Dit probleem speelt in ieder geval bij de ING Bank. Zeer waarschijnlijk zijn ook andere banken overgestapt op IBAN. Wat is de oplossing? Er zijn twee oplossingen. Ten eerste het aanpassen van de CSV bestanden voordat ze ingelezen worden. Bijvoorbeeld door zoeken en vervangen. Nadeel van deze optie is echter dat dit voor iedere import gedaan moet worden. Handiger is om de historische gegevens aan te passen. Hiervoor moeten we in de database zijn. |
Conversietool OROV
BankTrans biedt de mogelijkheid eigen gedefinieerde importformaten te maken. Hierdoor is BankTrans toekomstbestendiger dan OROV. Als een bank besluit het transactiebestand aan te passen, kun je hierop anticiperen door een aangepast importformaat te vervaardigen.
OROV heeft deze mogelijkheid niet. Coen heeft dit opgelost door een hulpprogramma beschikbaar te stellen die transacties in een nieuwe indeling converteert naar de oude indeling die OROV wél herkent.
Het verwerken van transacties gebeurt daarna in drie stappen i.p.v. twee:
- Download van de transacties bij jouw bank;
- Inlezen van deze transacties in het converteerprogramma dat de transacties modificeert en vervolgens wegschrijft als nieuw bestand;
- Het nieuwe, aangepaste transactiebestand inlezen in OROV.
Sommige banken hebben de indeling van hun CSV bestanden aangepast. Offline Rekening Overzicht kan helaas niet overweg met deze updates van de uit internetbankieren geëxporteerde transacties. OROV geeft dan de volgende melding bij de import: Ik heb een conversieprogramma gemaakt welke thans alleen nog de volgende banken kan converteren:
In het kort zet het programma het exportbestand (CSV) uit internetbankieren om in een CSV bestand welke wel door OROV gelezen kan worden. |
Is OROV nog bruikbaar?
Omdat Coen het installatiebestand beschikbaar stelt, vroeg ik mij af of OROV nog te gebruiken is? BankTrans doet het ook nog.
Er is echter een groot verschil, de laatste versie van BankTrans is gedateerd 22 juli 2023.
OROV daarentegen heeft zijn laatste update in 2006 gehad:
Er is maar één manier om hierachter te komen, proberen!
OROV installeren
- Download het installatiebestand op Coens website:
- Dubbelklik op het installatiebestand om van start te gaan:
- Waar bewaren we de programmabestanden? Aangezien ik Administratorrechten heb, laat ik de standaardwaarde, C:\Program Files (x86), onveranderd. Volgens Coen kun je als niet-Administrator problemen krijgen en beter een andere (nieuwe) map gebruiken:
- Next om te installeren:
- Installatie is voltooid:
- Op het Bureaublad is tevens een snelkoppeling geplaatst. Dubbelklik om het programma te starten:
- De eerste keer wordt het scherm overspoeld door pop-ups. Laten we ze langslopen.
- Het logo van OROV:
- Een waarschuwingsscherm:
Oké, accepteren we.
- Geen spyware?!?! Als ik een spywareprogramma zou schrijven, zou ik dit ook altijd laten zien:
- Een vraag die je als nieuwkomer moeilijk kan beantwoorden. Oké, het is een test, Standaardset moet toereikend zijn:
Als ik hiermee verder ga, moet ik zeker Termijn Lening, Alimentatie, Studieschuld en (vooral) Staatsloterij schrappen!
Na klikken op Standaardset aanmaken:
- Het logo van OROV:
- Het Overzichtsscherm is akelig leeg, hier gaan we verandering in aanbrengen:
- Klik op Importeren:
- Een uitleg die we beter kunnen lezen:
Uiteraard staat ons transactiebestand niet in Program Files; juiste locatie ingeven.
- De melding die we konden verwachten. Probeer Rabobank transacties in te lezen, maar deze zijn na 2006 meermaals veranderd:
OROV CSV conversietool
Om de huidige Rabobank transacties in te kunnen lezen, moeten deze geconverteerd worden naar een formaat dat OROV herkent.
Het benodigde programma kun je hier downloaden:Coen Martinus schreef:Vanwege de introductie van een nieuw CSV bestand van de Rabobank welke niet herkend wordt door Offline Rekening Overzicht kwam vanuit gebruikers de vraag op om de OROV CSV Converter te updaten. Bijgaande een nieuwe versie van de OROV CSV Converter welke de nieuwste versie van de Rabobank CSV kan omzetten naar een CSV welke door OROV herkend wordt.
Installeer (door dubbelklikken) het programma OROVCSVCONVERTERsetup.exe:
Voorgestelde map is oké:
Klik Volgende.
Klik Volgende.
Kies of je een snelkoppeling op het Bureaublad wilt:
Klik op Installeren:
Klik op Voltooien:
OROV CSV converter uitvoeren
Het programma bevat slechts één scherm:
Klik op Selecteer om het originele transactiebestand van de bank te selecteren, vervolgens op Converteren:
Klaar:
Het gemodificeerde bestand, met voorvoegsel NW, importeren in OROV:
Wat Prioriteit inhoudt, moet je als nieuwe gebruiker nog uitzoeken:
Voorbeeldscherm hoe de import eruit gaat zien:
Resultaatscherm:
Overzichtsscherm in OROV:
Orov Assistent
Tijdens mijn zoektocht naar OROV kwam ik ook een link tegen naar Orov Assistent.
Nergens wordt een datum vermeld, maar neem aan dat deze aanvulling even oud is als OROV.OROV-Assistant is een aanvulling op het freeware programma "Offline Rekening Overzicht", geschreven door J. Verhaag. OROV-Assistent is, evenals OROV, gratis voor privé gebruik.
In de loop van de tijd zijn meer en meer functies van Orov in OrovAssistent (hopelijk verbeterd) overgenomen. Op dit moment is Orov nog alleen benodigd om bankafschriften van andere banken dan de ING in te lezen.
Om die reden niet verder onderzocht.
SHA1 hashcode: c10af7a460f29c29bd27b3b4ce111cfe212f108d 20241113 1641w #104